ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ КОМП’ЮТЕРНИХ СИСТЕМ

Тетяна Василівна Бодненко, Віталій Андрійович Дідук

Анотація


Стаття присвячена аналізу стану використання апаратно-програмного забезпечення в навчальних закладах, спрямованих на підготовку фахівців інженерних галузей. Розглянуто основні аспекти технічної підготовки майбутніх фахівців комп’ютерних систем, які повинні упроваджуватися під час навчання у дисциплінах з автоматизації виробництва для подальшої високої конкурентноспроможноті випускників, зокрема, використання таких інноваційних технологій навчання, як програмні симулятори. Розроблені навчальні комплекси базуються на використанні відлагоджувальних плат Arduino, міні-комп’ютерів Raspberry PI3, робототехнічних конструкторів FISCHERTECHNIK та відповідно створеного програмного забезпечення. У процесі роботи з даними комплексами студенти зможуть як відпрацьовувати вже відомі структури промислових маніпуляторів та методик керування ними, так і самостійно розробляти свої власні структури у відповідності до проводжуваного експерименту. Навчання студентів із застосуванням даного апаратно-програмного забезпеченням сприятиме розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців. 

 

The article is devoted to analyze the state of the hardware and software in schools aimed at training specialists engineering industries. The basic aspects of technical preparation of future specialists of the computer systems, that must be embedded during studies in disciplines from the computer-aided manufacturing for further high competition possibility of graduating students, are considered, in particular, use of such innovative technologies of studies, as programmatic simulators, and others like that. Skills that the future specialist of the computer systems must own during the study of technical disciplines are extracted, in accordance with the international standards of preparation of these specialists in industry of technique and technologies. The most optimal choice in the process of study of technical disciplines is application of technical designers of line of LEGO Mindstorms and Fischertechnik. The worked out educational complexes are based on the use of the adjusted pays of Arduino, minicomputers of Raspberry PI3, robot technical designers FISCHERTECHNIK and accordingly the created software. In the process of work with these complexes students will be able both to work off already the wellknown structures of industrial manipulators and management methodologies by them, and independently to develop the own structures in accordance with an experiment that is conducted. To the programmatic simulators it is possible to take the "Virtual physical laboratory", "Library of electronic evidentness", "Thermal processes. version 3.0", SolidWorks [5], Simbad, Microsoft Robotics Developer Studio, Robotino, Gazebo, AnyKode Marilou Robotics Studio. The first part of simulators allows to design motion of physical experiment and does not give an opportunity to change its motion that eliminates possibility of the variant going near implementation of experiment. Other part is intended for the design of behavior of robots, and all of them are mobile platforms, that on a production is not too actual, only for a laboratory experiment and working off some algorithms of motion of mobile platforms. The use of innovative technologies of studies in the process of preparation of future specialists of the computer systems helps a teacher to organize an educational process at the level of European standards and requirements, successfully to make reality of position and principles of work of engineering advices from accreditation of the educational programs and certification of specialists in industry of technique and technologies that determine the model of engineer, obligatory general requirements are set forth to the graduating students of universities, that mastered the engineering programs. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Сёмкин Б. Проблемы инженерно-технического образования [Електронний ресурс] / Б. Сёмкин, Т. Свит // Международный открытый электронный журнал Higher Education Discovery. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: http://www.akvobr.ru/problemy_inzhenerno_tehnicheskogo_obrazovania.html.

Левков К. Проблемы подготовки инженеров для инновационных отраслей [Електронний ресурс] / К. Л. Левков, О. Л. Фиговский // NANO NEWS NET. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: http://www.nanonewsnet.ru/blog/nikst/problemy-podgotovki-inzhenerov-dlya-innovatsionnykh-otraslei.

Жук Ю.О. Організація суб’єктно орієнтованого навчального середовища у дидактичному просторі «віртуальна лабораторія» / Ю.О. Жук // Інформаційні технології і засоби навчання. – К. : ІІТЗН НАПН України, 2010. – № 3 (17).

Семеніхіна О.В. Віртуальні лабораторії як інструмент навчальної та наукової діяльності / О.В. Семеніхіна, В.Г. Шамоня // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – Суми : Вид-во Сум. ДПУ імені А.С. Макаренка, 2011. - №1(11). – С. 341-346.

Обучающий курс по программе SolidWorks [Електронний ресурс] // AllSoftVideo. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://allsoftvideo.ru/programs/solidworks/index.html.

Джонс М. Т. Инструментарии роботостроения с открытым исходным кодом [Електронний ресурс] / М. Тим Джонс // IBM developerWorks. – 2006. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ibm.com/developerworks/ru/library/l-robotools/index.html.

Тестируем робота без самого робота [Електронний ресурс] // Журнал «Хакер». – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://xakep.ru/2014/10/30/test-robot-without-robot/.

Пономаренко А. Робототехнические конструкторы ROBOTIS [Електронний ресурс] / Алексей Пономаренко // Занимательная робототехника. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://edurobots.ru/2016/05/robototexnicheskie-konstruktory-robotis/.

Пономаренко А. Робототехника в ВУЗах и проектная работа на базе ROBOTIS-OP [Електронний ресурс] / Алексей Пономаренко // Занимательная робототехника. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://edurobots.ru/2016/05/robotis-op-robototexnika-v-vuzax-i-proektnaya-rabota/.

Минкин А. В. Набор для конструирования Lego Mindstorms на уроках физики в школе / А. В. Минкин. // Всероссийская научно-методическая конференция “Физико-математическое образование: проблемы и перспективы”, посвященной 60-летнему юбилею физико-математического факультета сборник трудов. – 2013. – С. 24–26.

Гагарина Д. Обзор робототехнического конструктора FISCHERTECHNIK ROBOTICS TXT Discovery set [Електронний ресурс] / Д. Гагарина, Д. Кляченко // Занимательная робототехника. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://edurobots.ru/2015/07/obzor-robototexnicheskogo-konstruktorafischertechnik-robotics-txt/.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.