КОНСТРУЮВАННЯ ЗАДАЧ ТЕХНІЧНОГО ЗМІСТУ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ В СТАРШІЙ ШКОЛІ

Сніжана Олегівна Шерстюк

Анотація


У статті проаналізовано сучасний стан забезпечення ринку праці кваліфікованими кадрами технічних спеціальностей. Наголошено, що початковим етапом формуваннякваліфікованого технічного спеціаліста починається ще зі школи під час вивчення фізики.Показано один із шляхів розв’язання проблеми підвищення якості шкільної фізичної освіти та надання світу технічних спеціалістів – формування в учнів технічних знань, які відповідатимуть рівню науково-технічного прогресу. Розглянуто зміст та форми технічних задач як основного методу для формування технічних знань в учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Запропоновано власне трактування поняття «технічна задача». Виділено принципи створення задач технічного спрямування з фізики, які будуть відповідати умовам сьогодення та відображати технічну складову курсу «Фізика»; зрозумілі для учнів середньої загальноосвітньої школи; спонукати до формування критичного мислення та проблемно-пошукової діяльності.

 

The article analyzes the current state of providing the labor market with qualified specialists in technical specialties. At present, it is not enough for an employee of this sphere of employment to possess good theoretical knowledge, but it is necessary to know practically and be able to apply them during work. However, today the situation develops in such a way that state education is not in a position to fully provide all the vacancies of the technical direction presented in the labor market with qualitative, technically recognizable and developed workers. It is noted that the initial stage of the formation of a qualified technical specialist begins with the school when studying physics. It is physics that is the basis of the scientific and technical sphere of society and the world as a whole. However, the content and structure of the school physics course does not fully meet the requirements and requirements of technology and technology, with which graduates of general educational institutions will continue to deal. One of the ways of solving the problem of improving the quality of school physical education and providing technical specialists to the world is shown - the formation in the students of technical knowledge that will correspond to the level of scientific and technological progress. The content and forms of technical problems as the main method for the formation of technical knowledge among students of general educational institutions are considered. We propose our own definition of the concept «technical problem». It is noted that solving technical problems in physics creates opportunities for every schoolboy to show his scientific potential, forming a physico-technical consciousness and understanding the practical use of physical laws and regularities. Such exercises will allow high school students to do research work, develop skills in working with additional literature, develop logical thinking. The principles of creating the tasks of the technical direction in physics, which will meet the conditions of the present, and reflect the technical component of the course «Physics»; Understandable for students of secondary schools; Stimulate the formation of critical thinking and problem-search activity. The introduction of technical tasks that meet these principles will make it possible for students to familiarize the students with the state of modern production, technical devices and devices, as well as the latest technologies, to form interest in and interest of students in physics as an applied science of the present and integral part of everyday life in society. Formation of technical knowledge by solving the following tasks, makes it possible to improve the level and quality of physical education, it becomes an incentive for choosing a technical specialty with further education in a higher educational institution as a promising and relevant branch of the employment sector.


Повний текст:

PDF

Посилання


Благодаренко Л.Ю. Теоретико-методичні засади навчанняфізики в основнійшколі: монографія / Л.Ю. Благодаренко. – К.: Вид-во НПУ іменіМ.П.Драгоманова, 2011. – 427с.

Денисяко С.О. Організація навчального процесу в контексті прикладного аспекту курсу фізики / С.О.Денисяко // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С.Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. – Вип. 21: Дидактика фізики як концептуальна основа формування компетентнісних і світоглядних якостей майбутнього фахівця фізико-технологічного профілю. – 356 с. – С. 65-67.

Майбутнє української економіки напряму залежить від розвитку математичної та природничої освіти [Електронний ресурс] / МОН України – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/07/07/liliya-grinevich-majbutne-ukrayinskoyi-ekonomiki-naprya.

Постанова верховної Ради України про Рекомендації парламентських слухань на тему: «Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення» від 7 вересня 2016 року № 1493-VIII [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1493-19.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.