ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ НА ЛАБОРАТОРНИХ ЗАНЯТТЯХ ЗІ «ШКІЛЬНОГО КУРСУ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ ЙОГО ВИКЛАДАННЯ»

Людмила Олександрівна Кулик, Юрій Олексійович Ляшенко

Анотація


 У статті розглядається проблема вдосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів фізики в контексті реалізації компетентнісного підходу у навчанні вищої школи, що передбачає формування ключових та професійних компетентностей студентів, серед яких вагоме місце займає інформаційно-комунікаційна компетентність, як відображення сучасного розвитку суспільства загалом, та освіти зокрема. Розкрито можливості фахово-орієнтованих навчальних дисциплін, а саме лабораторного практикуму зі «Шкільного курсу фізики та методики його викладання», у формуванні інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх вчителів фізики. Описано один із напрямків вдосконалення експериментально-методичної підготовки майбутніх фахівців шляхом залучення студентів до модернізації апаратної і програмної складових фізичних установок. У статті описано принцип роботи розробленого студентами апаратно-програмного автоматизованого комплексу для проведення лабораторних робіт з фізики на базі міні-комп’ютерів Raspberry Pi3.

 

Theoretical and methodological model of modern education in Ukraine is focused on upgrading the content and structure of professional education in accordance with the requirements of society and country to the level of training with the needs of individuals, interests of country, local communities and employers. National model of future professionals training of natural sciences and mathematics, technical and pedagogical specialties rely on experience acquired in the European education system and is based on competence, activity and person-centered approaches. The article discusses the problem of improving the professional training of future teachers of physics in the context of competence approach in teaching high school, which involves the formation of the key and professional competencies of students, among which an important place is occupied by information-communication competence as a reflection of contemporary social development in general and particularly education. The concept of "information and communication competence" was analyzed and found that it is the ability of the individual rational use of computers and computer equipment when solving problems related to the handling of information, its search, classification, storage, presentation and transmission; building information models and explore them using ICC; to assess processes and achieved results of technological activities; to use ICC in practice to meet their own individual needs and solve socially important, particularly professional tasks in a certain subject area. The possibility of professionally-oriented disciplines was exposed, for example the laboratory workshop on "school physics and its methods of teaching" in the formation of information and communication competence of future physics teachers. The article describes the way of improvement of experimental and methodological training of future specialists by engaging students in upgrading hardware and software components of experimental equipments. The article describes the work developed by students of the hardware and software complex for automated laboratory work in physics-based mini-computer Raspberry Pi3. The structure of the system of the automated realization of physical experiments is worked out with application of equipped by the electronic sensors of experimental devices and possibility of implementation of individual tasks by students. For the increase of efficiency of work of teacher the system of the automated collection of reports of students of group is applied about the executed experimental work by facilities of environment of the controlled from distance studies of Moodle.


Повний текст:

PDF

Посилання


Автоматизация физических исследований и эксперимента: компьютерные измерения и виртуальные приборы на основе LabView 7 / Под ред. Бутырина П. А. – М.: ДМК Пресс, 2005. – 264с.

Закон України про вищу освіту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Краевский, В.В. Основы обучения. Дидактика и методика / В.В. Краевский, А.В. Хуторской. – М.: Академия, 2007. – 287с.

Кудін А. П. Програмне забезпечення реальних фізичних лабораторних практикумів / А. П. Кудін, А. О. Юрченко // Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2015. – №21. – С. 248 – 251

Лепкий М.І. Психолого-педагогічне використання комп’ютерних тренажерів, як інформаційних технологій навчання / М.І.Лепкий, В.О.Сацик // Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво : міжвуз. зб. –Луцьк, 2011. –Вип. No 5. –С. 155-160.

Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ : монографія / Раков С. А. – Х. : Факт, 2005. – 360 с.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформативні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. №5 (13). [Електронний ресурс]. – Режим доступу до журналу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html

Чернікова Л. А. Сутність ІКТ-компетентності педагога / Л. А. Чернікова // ПостМетодика. – 2009. – №4(88). – С. 46–51.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.