РЕАЛІЗАЦІЯ ПРИНЦИПУ ПОЛІТЕХНІЗМУ ЧЕРЕЗ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ЗАСОБІВ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ
Анотація
Нині актуальними є проблеми політехнічної освіти і виховання випускників загальноосвітніх шкіл. Зокрема вагоме значення при навчанні фізики в школі має використання принципу політехнізму.. Відповідного удосконалення і розвитку потребує навчальне середовище, яке б забезпечувало належне здійснення трудового і виробничого навчання, профорієнтації, передпрофільної і профільної підготовки випускників шкіл. Шкільний курс фізики відповідно до його специфіки має бути насиченим політехнічним змістом, що потребує більш сучасного технічного оснащення.
Now the question is relevant polytechnic education and training of secondary schools. Particularly significant value in teaching physics in school should use the principle of polytechnism to solve such important problems as the entry high school students adequate ideas about the future professional activity in terms of their educational environment chosen profession and their own possibilities of active development, forming competences included in the socially-based own experience. Accordingly needs improvement and development of the learning environment, ensuring the proper implementation of the employment and industrial training, career guidance, preprofile and profile graduate training in secondary schools in terms of primary and high school. School physics course according to its specificity should be saturated Polytechnic content that requires a modern technical equipment. Performance of students in physics lessons and extracurricular classes with elements of experimental tasks of applied nature can successfully implement the principle polytechnism. It is important that each student performed relevant tasks of applied nature with modern facilities. However, the state of the necessary equipment in schools is unsatisfactory. In the absence of complete sets of modern equipment should abandon the frontal organization of laboratory work, including a demo version. In such circumstances, tasks and application Polytechnic content is covered by work programs setting physical workshop. A material support to create, using both improvised devices and appliances and some contemporary examples of household and industrial appliances.
Повний текст:
PDFПосилання
Атутов П.Р. Концепція политехнического образования в современных условиях / П.Р. Атутов // Педагогіка. – 1999. – № 2. – С. 17-20.
Вовкотруб В.П. Ергономічний підхід до розвитку шкільного фізичного експерименту [монографія] / Вовкотруб В.П. – К., 2002. – 280 с.
Вовкотруб В.П. Підвищення рівня практичної спрямованості робіт з вивчення фізичних основ будови і дії ЕОТ / В.П. Вовкотруб // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2006. – Вип. 66, Ч. 2. – С. 216-220.
Вовкотруб В.П. До структурування процесу виконання експериментальних завдань / В.П. Вовкотруб // Зб. наук. праць Кам.-Подільського державного університету: Серія: Педагогічна: Дидактики дисциплін фізико-математичної та технологічної галузей. – 2004. – Вип. 10. – С. 16-17.
Котляров В.А. Использование современного оборудования для реализации принципа политехнизма в учебном процессе / В.А. Котляров, Д.А. Кормачев // Физика в школе. – 2010. – № 6. – С. 55- 9.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.