ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ БІОЛОГЧНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ

Єлизавета Сергіївна Новікова, Марія Сергіївна Боброва

Анотація


Стаття присвячена аналізу психолого-педагогічних засад використання технологій штучного інтелекту (ШІ) у процесі формування біологічних знань та вмінь учнів. Автори розглядають сучасні тенденції цифрової трансформації освіти та визначають роль ШІ як інструмента, здатного підвищувати пізнавальну активність школярів, сприяти мотивації до навчання та забезпечувати персоналізацію освітнього процесу. У роботі підкреслюється важливість поєднання традиційних педагогічних методів із інноваційними цифровими технологіями, що дозволяє адаптувати навчання до індивідуальних потреб учнів.

Особливу увагу приділено можливостям ШІ у викладанні біології: моделюванню складних біологічних процесів, організації віртуальних лабораторних робіт, проведенню інтерактивних експериментів та симуляцій. Показано, що такі інструменти допомагають формувати критичне та аналітичне мислення учнів, забезпечують глибше розуміння навчального матеріалу та сприяють розвитку ключових компетентностей. У статті також окреслено психолого-педагогічні умови ефективного впровадження ШІ, зокрема врахування вікових особливостей, підтримку вчителя як наставника та створення мотиваційно сприятливого середовища.

Автори наголошують, що використання ШІ в навчанні біології має бути інтегрованим, науково обґрунтованим і педагогічно доцільним, а його застосування повинно мати чіткі навчальні цілі та очікувані результати. Правильно організоване використання ШІ сприяє підвищенню ефективності навчального процесу, розвитку самостійності учнів та формуванню сучасної природничо-наукової грамотності.


Повний текст:

PDF

Посилання


Іванюк І. В. Цифровізація освіти: педагогічні можливості та виклики. Інформаційні технології і засоби навчання, 2021, № 84(4), С. 1–15.

Морзе Н. В., Варченко-Троценко, Л. О. Модель формування цифрової компетентності вчителя. Інформаційні технології і засоби навчання, 2020, № 80(6), С. 123–137.

Биков В. Ю., Спірін О. М. Концептуальні засади цифрової трансформації освіти. Освітологічний дискурс, 2020, № 2(29), С. 21–38.

Luckin R. AI for School Teachers. London: Pearson Education, 2023, 258 р.

Mayer R. E. Multimedia Learning (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. 2022, 174 р.

Holmes W., Bialik M., Fadel C. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Boston: Center for Curriculum Redesign, 2019, 212 р.

Національна стратегія розвитку освіти України на 2021–2031 роки. Київ: МОН України, 2021.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.