ФОРМУВАННЯ ПРЕВЕНТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ОХОРОНИ ПРАЦІ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Юрій Дмитрович Древаль, Яна Олександрівна Сичікова

Анотація


В статті обґрунтовується необхідність формування охорони праці в закладах освіти. На прикладі Бердянського державного педагогічного університету представлено шляхи її формування. Одним із факторів смертності та захворюваності внаслідок впливу шкідливих виробничих факторів є недостатня поінформованість працівників про професійні ризики та вимоги охорони праці. У цьому контексті вдосконалення методики навчання та формування культури охорони праці в навчальних закладах продовжує залишатися актуальним напрямком дослідження. Формування культури охорони праці повинно забезпечувати безпеку на всіх рівнях трудової та навчальної діяльності. В першу чергу на організаційному, який повинен включати моральне та матеріальне стимулювання діяльності студентів, викладачів та персоналу, а також технічному, тобто бути узгодженим із сучасними технологіями та знаходитись у належному та справному стані. Велике значення в забезпеченні безпечних умов праці та навчання має наукове та методичне забезпечення процесу навчання.

The article substantiates the necessity to create safety in educational institutions. For example Berdyansk State Pedagogical University presented ways of formation. Today the diverse aspects of occupational safety culture examined in line with many scientific areas, including labor law, sociology, economics and own safety. It should be noted that today still lack of studies on the problems of development and improvement of occupational safety culture in education. One of the factors of mortality and morbidity due to the influence of harmful factors is the lack of awareness of workers about occupational hazards and health and safety requirements. In this context, improving teaching methods and a culture of safety in schools continues to be relevant area of research. Building a culture of health and safety must ensure safety at all levels of employment and training activities. First of all, at the organizational, which must include the moral and material stimulation of students, faculty and staff, as well as maintenance, ie be consistent with modern technologies and be in good and serviceable condition. Of great importance in ensuring safe working conditions and training has scientific and methodological support of the learning process. Formation of a preventive culture involves the creation for the staff and students of social, sanitary, psychological and other conditions in which they would feel comfortable strive to work safely. You must not only encourage but also to recognize the role of each participant in the educational process of the student to the head of the institution, increase the participation of everyone in the government. Culture is the foundation of all relationships of the institution, which provides for certain sets the general framework of behavior and activities of labor. It is manifested in deference to each other, co-operation, including those that manage, organize educational process, supervision and execution. It should be clearly understood that this low level of labor culture of Ukrainian society materially causes unacceptably high injury rate


Повний текст:

PDF

Посилання


Михайлов Ю.М. Охрана труда в образовательных учреждениях: Практическое пособие // Ю.М. Михайлов. – М: Альфа-Пресс. – 2009. – 184 с.

Чернета В.М. Особливості підготовки студентів ВНЗ економічних напрямів з питань охорони праці / В.М. Чернета // Вісник ХНАДУ. – 2012. –№59. – С. 84 – 88.

Щербаков В.И. Культура охраны труда и национальная безопасность / В.И. Щербаков // Охрана труда и техника безопасности на промышленных предприятиях. – 2011. – № 3. – С. 44.

Секачева Л.М. Инновации в обучении охране труда: проблемы внедрения / Л.М. Секачева, А.И. Овчаров, Т.И. Касьянова // Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 2; Режим доступу: URL: www.science-education.ru/102-5853.

Сосницька Н.Л. Основи охорони праці : [навч. посіб.] / Сосницька Н.Л., Волошина А.К., Сичікова Я.О. – Бердянськ: БДПУ, 2014. – 292 с.

Сосницька Н.Л. Основи охорони праці (дипломне проектування розділів з охорони праці) : [навч. –метод. посіб.] / Сосницька Н.Л., Волошина А.К., Сичікова Я.О. – Бердянськ: БДПУ, 2015. – 302 с.

Сосницька Н.Л. Основи охорони праці (організація індивідуальної роботи студентів) : [навч. –метод. посіб.] / Сосницька Н.Л., Сичікова Я.О. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2014. – 73 с.

Сосницька Н.Л. Основи охорони праці (організація індивідуальної роботи студентів) : [навч. –метод. посіб.] / Сосницька Н.Л., Сичікова Я.О. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2014. – 70 с.

Сосницька Н.Л. Основи охорони праці (дипломне проектування розділів з охорони праці) : [навч. – метод. посіб.] / Сосницька Н.Л., Сичікова Я.О. – Бердянськ: БДПУ, 2015. – 302 с. / С. 1-152.

Кауненко М. В. Тенденции развития инновационных образовательных процессов применительно к обучению в области охраны труда / М. В. Кауненко, А. А. Никитин // Охрана и экономика труда. – 2011. – № 1 (2). – C. 49.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.