ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ЯК ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ СУСПІЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Наталія Олександрівна Пономарьова

Анотація


В статті проаналізовано вплив особливостей розвитку суспільства на вирішення теоретичних і практичних проблем професійної орієнтації молоді. Розкрито витоки та передумови становлення професійної орієнтації – поява професій та потреба у орієнтації на них членів суспільства. Наведено підходи до класифікації та схарактеризовано історичні періоди розвитку професійної орієнтації. Уточнено внесок провідних психологів та педагогів до становлення професійної орієнтації в різні історичні періоди. Викладено етапи становлення професійної орієнтації у радянський та пострадянський періоди. Виявлено ознаки зародження нового періоду розвитку суспільства в контексті проблеми професійної орієнтації. Обґрунтовано необхідність та вказано напрями подальших наукових досліджень з проблеми професійної орієнтації з урахуванням особливостей сучасного ринку праці та специфіки суспільного розвитку.   

 

The purpose of this article is to analyze the impact of the specific characteristics of social development in the theory and practice of professional orientation and identify perspective directions for its further research.

It is described origins and conditions of professional orientation formation. It is presented approaches to classification and characterized historical periods by the development of professional orientation. It is clarified the contribution of leading psychologists and educators to becoming a professional orientation in different historical periods. The results of pre -industrial period (19th century – mid 20th century) were: the formation of the labor market, the definition of directions of study person and labor, the rationale for the creation of special centers of professional orientation, practical developments and verification psycho-diagnostic methods, development of methods of professional consultations of school graduates. At industrial period (mid 20th century – end of 20th century) laid the foundations of theoretical and organizational methods of development of service for professional orientation at the state level, thoroughly developed the professional information, the purposeful training of professional self-determination (is built on the social order). In the post-industrial period (end of 20th century - the beginning of 21th century) were performed fundamental psychological and pedagogical researches about the recognition of the individual active position of subject of professional self-determination, the main emphasis in vocational orientation was shifted to the individuals' activity, to the freedom to choose the direction his professional development etc. Crisis events at the last decade of 20th century, world and state crisis at the beginning of 21th century have necessitated a deep theoretical analysis and interpretation of the general laws governing the formation and functioning a new professional society and the labor market. It is showed signs about nucleation of a new period of development of society in the context of professional orientation. It is grounded for the necessity and identifies the direction for further research on the issue of professional orientation, taking into account features of the modern labor market, and the specifics of social development.


Повний текст:

PDF

Посилання


Проект Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки. - [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://www.kharkivosvita.net.ua/ files/Rozv_osviti.pdf.

Розвиток професійної орієнтації в Україні : наук.-допом. бібліогр. покажч. / АПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [та ін.] ; [упоряд.: Пономаренко Л. О., Стельмах Н. А., Ніколюк Л. І. ; наук. ред.: Рогова П. І., Чепурна Н. М.; наук. консультант Мельник О. В. ; бібліогр. ред. Пономаренко Л. О.]. – К. ; Черкаси: [б. в.], 2009. – 196 с.

Гончарова, Н.О. Основи професійної орієнтації / Н.О.Гончарова// За ред. В.Ф.Моргуна. Навчальний посібник. - К.: Видавничий Дім "Слово", 2010. - 168 с

Мельник, О. До проблеми класифікації професій (з історії питання) : [класиф. професій як один із засобів підвищ. результативності профорієнтац. роботи] / Олександр Мельник // Труд. підготовка в закл. освіти. − 2005. − № 5. − С. 40−44. − Бібліогр.: 12 назв.

Гудкова Е.В. Основы профориентации и профессионального консультирования: Учебное пособие/ Е.В.Гудкова // Под ред. Е.Л. Солдатовой. – Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2004. – 125 с.

Таточенко Е. В. Специфика организации профориентационной работы в старших классах в системе "школа-вуз" : Дис.... канд. пед. наук : 13.00.01 Ставрополь, 2005 210 с.

Закатнов Д. О. Технології підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення: монографія./Д.О.Закатнов.- К.:Педагогічна думка, 2012.- 160 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.