ДЕЯКІ ЗАСОБИ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯСТУДЕНТІВ-ФІЗИКІВ
Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз ґенези поняття «критичне мислення», конкретизована його сутність. У роботі запропоновано оглядовий аналіз праць науковців з питань сутності критичного мислення, показано, що критичне мислення обов’язково повинно характеризуватися самостійністю, повною відмовою від догматики, готовністю вийти за межі стандартного, шаблонного мислення, сприймати різні точки зору, якими б дивними вони не здавалися, характеризуватися вміння розглядати певні проблеми під різними кутами зору, апелювати до суб’єктивності вихідних знань.
Конкретизуючи ідеї науковців, автор пропонує узагальнену дефініцію поняття «критичне мислення», з’ясовує, що для розвитку критичного мислення принципового , значення розв’язування нетривіальних, суперечливих проблем.
У роботі аргументована можливість використання суперечностей в методиці навчання електродинаміки та парадоксів спеціальної теорії відносності як засобів розвитку критичного мислення майбутніх учителів фізики. Запропоновані та проаналізовані основні положення методики розвитку критичного стилю мислення суб’єктів навчання.
The theoretical analysis of genesis of the concept «critical thinking» is carried out in the article. The essence of this concept is specified.
Personality, capable to perceive information critically, to draw conclusions based on one's own judgments will be able to adapt to the fleeting changes of today's reality. In addition, such a person is capable to independent, conscious learning. These are basic, fundamental ideas proposed by the European Commission in the concept of "Education throughout life".
The paper presents a review of works of scientists on the essence of critical thinking, it is shown that critical thinking must necessarily include autonomy, a complete rejection of dogma, a willingness to go beyond the standard pattern of thinking, to perceive different points of view, no matter how strange they may seem, the ability to consider a specific problem from different points of view, to appeal to subjectivity of initial knowledge.
Actuality and diversity of this problem for all-round development of subjects of educational process are underlined.
Clarifying the ideas of scientists the paper proposes a generalized definition of the concept of "critical thinking". In general, critical thinking is the thinking that is based on the conscious perception of one's own mental activity as well as of the others one, it fosters creativity.
Therefore, it can be stated that having a critical style of thinking, the subjects of study will be able to make a detailed, independent judgments, which to some extent are opposed to the ordinary reproduction of the material. The development of critical thinking is carried out most successfully through independent and purposeful intellectual and practical activity.
It was found out that the process of solving non-trivial and controversial problems is fundamentally important for the development of critical thinking.
Possibility of using contradictions in teaching methods of electrodynamics and paradoxes of the special theory of relativity as facilities of development of critical thought of future teachers of physics is argued in the work.
Basic methods of development of critical style of thinking of the subjects of study are proposed and analyzed.
The contradictory conclusion that gives the special theory of relativity when dealing with "twins paradox" or "clocks paradox" is considered as an example.
Повний текст:
PDFПосилання
Буряк В. Формування у студенів критичного стилю мислення / В. Буряк // Вища школа. – 2007. – № 3. – С. 21–30.
Клустер Д. Что такое критическое мышление // Відкритий урок. – 2003. – № 17-18. – С.9–13.
Лунгол О. Методика навчання електродинаміки учнів вищих професійно-технічних навчальних закладів : Дис. … канд пед. наук : 13.00.02 / О. Лунгол. – Кіровоград, 2015. – 332 с. : іл., табл.
Попков В. Рефлексия и критическое мышление в контексте задач высшего образовния / А. Коржуев, В. Попков, Е. Рязанова // Педагогика. – 2002. – № 1. – С. 18–22.
Тягло О. Критичне мислення як освітня інновація / О. Тягло // Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. – Х., 1997. – Випуск 2. – С. 229–232.
Терно С. Світ критичного мислення: образ та мімікрія / С. Терно // Історія в сучасній школі. – 2012. – № 7-8. – С. 27–39.
Коновал О. А. Теоретичні та методичні основи вивчення електродинаміки на засадах теорії відносності : [монографія] / О.А. Коновал; Міністерство освіти і науки України ; Криворізький державний педагогічний університет. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. – 346 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.