ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ

Наталія Валентинівна Куриленко

Анотація


У статті розкрито особливості застосування задачного підходу у навчанні фізики. Розглянуто можливості формування екологічної компетентності учнів під час вивчення фізики з позицій цього підходу. Визначено вимоги до відбору задач екологічного змісту у процесі навчання фізики. Встановлено, що найбільший педагогічний ефект у формуванні екологічної компетентності учнів досягається при залученні їх до складання та розв’язування фізичних задач екологічного змісту різного типу (аналітичного, дослідницького, прогностичного, оцінювального). Наведено приклади застосування задач екологічного змісту різного типу під час вивчення фізики.  

 

The actual task of modern school is realization of компетентнісного approach in studies, which envisages the orientation of educational process on forming and development of компетентностей personality, one of that ecological.

An ecological competence is formed, develops and shows up only in the process of activity. For today one of the methods of construction of educational activity of students most used by teachers during the study of physics there is untying of tasks and implementation of tasks related to influence of human activity on nature. In this connection, methodology of application of task approach in an educational process deserves attention of teachers and scientists.

Leaning on experience of scientists, methodists, teachers, that carried out ecological education of students by bringing in of them to untiing of tasks of ecological maintenance we set that they promoted, : to the achievement of the deep understanding the students of physical laws, phenomena and processes, their displays in the surrounding world, application in everyday life; to stimulation of cognitive activity of schoolchildren; activation independent to the robot of students; to strengthening of emotionality, realization of the problem going near teaching of material; to verification of knowledge of students (including ecological).

Uniting of tasks of ecological maintenance requires abilities to analyse from students, to compare, to set reasons and consequences, draw conclusion, summarize, to forecast, to estimate the brought information over from position of possible influence to the environment. The index of readiness of school children to the stowage and decision of tasks of ecological maintenance is a desire to fold the physical tasks of ecological maintenance and their amount.


Повний текст:

PDF

Посилання


Атаманчук П.С. Задачний підхід у реформуванні фізичної освіти / П.С.Атаманчук, О.М.Ніколаєв, О.М.Семерня // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Засоби реалізації сучасних технологій навчання. – Випуск 34. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка. – 2001. – С. 9 – 12.

Жук Ю. О. Розв’язування дослідницьких задач з фізики із застосуванням нових інформаційних технологій // Проблеми освіти. – К.: ІЗМН, 1996. – N 6. – С. 57-64.

Збірник фізичних задач і завдань екологічного змісту для основної школи / В. Д. Шарко, Н. В. Куриленко. – Херсон. – 2015. – 148 с.

Касянова Г. В. Система фізичних задач для розвитку творчих здібностей учнів: [навч. посібник] / Г. В. Касянова. – К.: ІЗМН, 1997. – 120 с.

Мінаєв Ю.П. Технологізація процесу формування вміння розв’язувати фізичні задачі // Фізика та астрономія в школі. – 2004. – №2. – С. 38-42.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Фізика. 7-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 32с.

Органіста Т. В. Розв’язування задач на екологічну тематику / Т. В. Органіста // Шкільний світ. Фізика. – 2006. – № 13 (277). – С. 10-11.

Павленко А.І. Методика навчання учнів середньої школи розв'язуванню і складанню фізичних задач: (теоретичні основи). К.: Міжнародна фінансова агенція, 1997. – 177с.

Теоретико-методичні основи вдосконалення системи освіти: дидактичний аспект: колективна монографія / В. Д. Шарко, Г. С. Юзбашева, Н. С. Шолохова та ін.; за ред. Г. С. Юзбашевої. – Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2014. – 440 с.

Ребко Т.М. Классификация, примеры и функции задач по физике с экологокраеведческим содержанием // Фізика: проблеми викладання. – 1999. – № 3. – С. 82–95.

Рибалко А.В. Система дослідницьких задач як засіб розвитку продуктивного мислення старшокласників у навчанні фізики: автореф. дисс. на здобуття наук. ступеня канд. пед.наук. – К., 2007. – 21 с.

Рыженков А. П. Физика и экология / А. П. Рыженков. – М. : МГПИ им. В. И. Ленина, 1989. – 194 с., ил.

Шаповалова Л.А. Методика розв’язування задач міжпредметного змісту в процесі навчання фізики в загальноосвітній школі: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Л.А. Шаповалова; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2002. - 20 с

Шарко В.Д. Про підготовку вчителів до реалізації задачного підходу у навчанні учнів фізики. / В.Д.Шарко // Збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету: серія педагогічна. – 2008. – Вип. №14. – С. 214-219

Шарко В. Д. Методологічні засади сучасного уроку: Посібник для студентів, керівників шкіл, вчителів, працівників післядипломної освіти / В. Д.Шарко. – Херсон: Видавництво ХНТУ, 2009. – 120 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.