ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ
Анотація
У статті розглянуто деякі питання використання інтернет-ресурсів у фаховій підготовці учителів фізики. Зміст статті сфокусовано на використання глобальної мережі Іnternet для вивчення молекулярної фізики.
The article examines some of the use of Internet resources in professional training of teachers of physics. For this set uses of online resources in molecular physics teaching future teachers of physics; The system requirements that apply to Internet resources used in education in physics. The attention is focused on a simple search tool and analyze related information, which is the search engines, educational and training portals and more. A solution to the problem of optimizing the learning process of molecular physics, improve student active role by participating in its online research projects, developing their own content sites, laboratories working with remote access, creating articles for online publications, visit thematic virtual tours, participation in the virtual research communities via online communication technologies (web forums, email, video conferencing, online communication with the student teacher, etc.). These resources allow you to enable students to different types of self-employment (search, information, cognitive, communicative, research, project), contributing to the development of motivation of cognitive activity, help the development of their own opinions based on analysis and comparison of different points of view, experimental data analysis of own practice and experience of others. The paper proposes a new approach to physical education that allow you to implement information and communication resources provided by the Internet. This approach is based on a new level of visibility, free access to large volumes of scientific and popular scientific information, operational communication, using effective tools and cognitive research. The proposed system online resources use, which optimizes the learning process for each type of classes in high school. Attention is paid to the criteria for evaluating teaching effectiveness of Internet resources that can be determined through the requirements that apply to the resources used in education in physics. Therefore, practical training on the use of Internet resources is an important part of the overall training of future physics teachers with specific educational subject of molecular physics. This study does not cover all of the use of Internet resources in the study course «General Physics» Physics for future teachers of technology the Internet, but it is a testament to the diversity and complexity of the research topic and requires further in-depth study
Повний текст:
PDFПосилання
Базурін В.М. Інтернет-технології у розвитку дослідницьких умінь майбутніх учителів математики і фізики [Електронний ресурс] / В.М. Базурін. – Режим доступу : http://intkonf.org/bazurin-vm-internet-tehnologiyi-u- rozvitkudoslidnitskih-umin-maybutnih-uchiteliv-matematiki-i-fiziki/
Биков В.Ю. Інноваційний розвиток суспільства і сучасні мережні технології систем відкритої освіти / В.Ю. Биков // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. – Харків, 2009. – Вип. 23-24 (27-28). – C. 24-49.
Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: [монографія] / Биков В.Ю. – К.: Атіка, 2008. – 684 с.
Жабєєв Г.В. Організація навчання в Інтернеті: сценарій мережевого навчання / Г.В. Жабєєв, А.П. Кудін, Ю.А. Свистун // Наука і освіта. – 2005. – № 3-4. – С. 127-130.
Жалдак М.І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: [посібн. для вчит.] / М.І. Жалдак, В.В. Лапінський, М.І. Шут // Вкладка газети «Інформатика». – 2004. – С. 41-48.
Жук Ю. О. Засоби навчання як параметр освітнього простору / Ю.О. Жук // Фізика та астрономія в школі. – 2003. – № 5. – С. 13-18.
Садовий М.І. Вибрані питання загальної методики навчання фізики: навч. посібн. [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М.І. Садовий, В.П. Вовкотруб, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2013. – 252 с.
Садовий М.І. Дистанційна освіта в умовах використання хмарних освітніх технологій як основа профорієнтаційної роботи з абітурієнтами / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Хмарні технології в освіті: [матеріали Всеукр. наук.- метод. Інтернет-семінару, 21 грудня 2012 р., Кривий Ріг – Київ – Черкаси – Харків]. – Кривий Ріг, 2012. – С. 83-84.
Садовий М.І. Застосування ІКТ для дослідження систем з найменшою енергією / М.І. Садовий, М.В. Хомутенко, О.М. Трифонова // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного ун-ту імені Івана Огієнка. – Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський, 2013. – Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю. – С. 234-237.
Сергієнко В.П. Теоретичні і методичні засади навчання загальної фізики в системі фахової підготовки вчителя : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання фізики» / В.П. Сергієнко. – К., 2005. – 40 с.
Трифонова О.М. Взаємозв’язки принципів науковості та наочності в умовах кредитно-модульної системи навчання квантової фізики студентів вищих навчальних закладів: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Трифонова Олена Михайлівна. – Кіровоград, 2009. – Т. 1. – 216 с.; Т. 2: Додатки. – 301 с..
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.