ОЦІНЮВАННЯ ВМІНЬ ДОВОДИТИ ТВЕРДЖЕННЯ ТЕОРІЇ ГРАНИЦЬ В СЕРЕДОВИЩІ MOODLE

Юлія Білецька

Анотація


Метою статті є пошук оптимального варіанту при впровадженні тестових завдань на доведення тверджень модуля теорії границь математичного аналізу в середовище MOODLE. В процесі роботи були використані теоретичні та емпіричні методи дослідження. Створено базу тестових завдань та тести в платформі MOODLE для діагностики набутих знань та вмінь доводити твердження теорії границь. В статті наведені приклади основних типів тестових завдань, які при цьому доцільно використовувати. Практичне значення дослідження полягає в можливості застосування тесту в процесі вивчення курсу математичного аналізу. Перспектива – в розробці дистанційного курсу «Теорія границь».

 

Modern tendencies of in the education require further development of teaching science, new theoretical and methodological developments, their implementation by using the informational and communication technologies. Many of scientists devoted their works to the theoretical and practical aspects for implementation of testing technologies in the educational processdue the fact that the testing in Ukraine has taken a prominent place as the most popular means of control in recent years. After studying the advanced experience of teachers, we can conclude that students feel more difficulties in implementation of tasks on proofing than the practical tasks. Acquainted with the latest methodological developments, it is revealed that question of the application the tests in the diagnosing of abilities to prove allegations reviewed is not enough at currently. Skills to prove statement is important for the future teacher of mathematics, so one of the priority directions of higher education institutions in the preparation of specialist of abilities is to promote the formation to prove allegations.The theory of limits is the first and one of the most difficult modules ofcalculus.The theory of limits is the profound and important subject for the subsequent study of whole course. Apparently,there is a necessity of formation at students of physical and mathematical specialties of pedagogical universitiesof abilities to prove allegations already in the early stages of studying the course.Previously the author developed a test to verify the skills to prove allegations of the theory of limits.The purpose of the article is searching the optimal variant of implementation test assignments at proof of allegations the theme of the theory of limits of calculus in MOODLE environment.The theoretical and empirical methods of research have been used during the investigation. The database of test assignments and tests for the diagnosis of acquired knowledge and skills to prove the allegations of the theory of limits have been created in the MOODLE platform. The most appropriate test tasks for using are provided in the article. The advantages and disadvantages during the creation and using of tests in MOODLE environmentare shown. The practical importance of the research is the possibility of using the test in the studying the course of calculus. This test may be useful for teachers and students of pedagogical universities who studying and learning the calculus. The distance course of learning and expanding database of test tasks are in the perspective.


Повний текст:

PDF

Посилання


Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий / В. С. Аванесов. – М.: Центр тестирования, 2002. – 240 с.

Авраменко О. В. Статистичні методи в освітніх вимірюваннях. Частина 1. Класична теорія тестування: Навч.- метод. посібник. / О. В. Авраменко, Г. Ю. Павличенко, С. Д. Паращук. – Кіровоград : видавець Лисенко В. Ф., 2012 . – 118 с.

Авраменко О. В. Оцінювання розуміння логіки доведення тверджень в теорії границь послідовностей / О. В. Авраменко, Ю. Г. Білецька // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 1. – 2015. – Вип. №8. – С. 65-69.

Бевз Г. П. Методи навчання математики: навч. метод. посіб. / Г. П. Бевз. – К.: Генеза, 2010. – 117 с.

Босовський М. В. Наступність у вивченні теорії границь у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.: спец. 13.00.02 / Босовський М. В. – Черкаси: Черкаський національний університет імені Б. Хмельницького, 2010. – 23 с.

Вимірювання в освіті: Підручник. / За редакцією О. В. Авраменко. – Кіровоград: видавець Лисенко В. Ф., 2011. – 360 с.

Гурова З. И. Математический анализ. Начальный курс с примерами и задачами / З. И. Гурова, С. Н. Каролинская, А. П. Осипова. – Москва: ФИЗМАТЛИТ, 2002. – 352 с.

Закон України про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/537-16

Кухар Л. О. Конструювання тестів / Л. О. Кухар, В. П. Сергієнко. – Луцьк, 2010. – 182с.

Moodle.org: open-source community-based tools for learning.[Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.moodle.org

Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів. Навчальний посібник / В. В.Вишнівський, М. П. Гніденко, Г. І. Гайдур, О. О. Ільїн. – Київ: ДУТ, 2014. – 140 с.

Паламарчук В. О. Вступ до математичного аналізу / В. О. Паламарчук, А. І. Степанов. – Краматорськ: ДДМА, 2009. – 56 с.

Практикум з математичного аналізу / М. В.Заболоцький, С. І. Фединяк, П. В. Філевич, К. А. Червінка. – Львів: Львівський національний університет ім. І.Франка, 2009. – 312 с.

Проблема преемственности школьной и высшей математики при изучении темы «Предел последовательности» / М. А. Адамович, В. Ю. Бодряков, А. А. Лемеш, Н. Г. Фомина. // Математика в школе. – 2009. – №9. – С. 45–50.

Рыжаков И. Ю. Математический анализ. Предел функции и способы его вычисления / И. Ю. Рыжаков, 2000.–62 с.

Сергієнко В. П. Методичні рекомендації зі складання тестових завдань. / В. П. Сергієнко, Л. О. Кухар. – К., вид-во НПУ, 2011. – 41 с.

Сергієнко В. П. Методичні рекомендації зі створення тестових завдань та тестів у системі управління навчальними матеріалами MOODLE / В. П. Сергієнко, В. М. Франчук, Л. О. Кухар. – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – 101 с.

Слєпкань З. І. Методика навчання математики: Підручник. / З. І. Слєпкань. – Київ: Вища школа, 2006. – 582 с. – (2-ге вид., допов. і перероблене).

Триус Ю. В. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE. Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук. – Черкаси: ЧДТУ, 2012. – 220 с.

Школьний О. В. Теоретико-методичні засади оцінювання навчальних досягнень з математики учнів старшої школи : дис. докт. пед. наук : 13.00.02 / Школьний О. В. – Київ, 2015. – 448 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.