МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАНЯТЬ З ФІЗИКИ У ФОРМІ ТЬЮТОРІАЛА

Антоніна Олександрівна Губанова

Анотація


В статті описаний метод проведення підсумкових занять з фізики зі студентами ВНЗ у формі тьюторіала, який впроваджений в систему дистанційної освіти Відкритим університетом Великобританії і є її обов’язковою очною складовою. На прикладі вивчення електродинаміки наведена методична розробка тьюторіала з теми: «Диференціювання скалярних та векторних полів». Проаналізовані основні етапи тьюторіала, показана доцільність впровадження такої форми у навчання студентів з метою досягнення необхідної фахової компетенції. Описаний комплекс методик та підходів до навчання, орієнтований на потреби кожного студента: використання найбільш активних методів навчання; розвиваючий підхід; андрагогічний підхід; наближення навчання до практичної діяльності студента; використання проблемних методів навчання з залученням «робочої» ситуації «Кейс-стаді». Продемонстровані основні переваги тьюторіала: збільшення часу спілкування тьютора з кожним студентом групи – індивідуальний підхід; можливість об’єктивного оцінювання отриманих студентами знань та набуття ними фахових навичок. 

 

The article presents the substantiation of expediency of the introduction of the tutorial, as an effective practical training for students of day form of education. Tutorial lasts at least 4 hours astronomy, so it can be done at the expense of the hours allocated for individual and independent work of students. This form of training is borrowed from distance learning. The main approaches underpinning technologies for the tutorial are presents.

The Methodical development of the tutorial on "Differentiation of scalar and vector fields" for physical and mathematical students of 2 courses of University is present.

The theoretical part of the course consists of following topics: Scalar and vector product of two vectors, the Operator "Nabla", the Tension and the potential of the electric field, the relation between them, Concept of scalar and vector fields, the electric field in the vacuum, Function of several variables. The of partial derivative notion, total differential.

The main advantages of carrying out occupations in the form of tutorial: a tutorial, due to the increase in time to communicate with students, allows you to clearly grasp the basic theoretical provisions of the studied part of the course; independent work of students during the tutorial involves the fact that tutor communicates all the time with a small group of students, indicating the chances of solving the problem, which may have been issued, or which has been given little attention during the lectures and practical exercises. In this case, every student counts, on necessary it was for him a long time to complete, preparation of a presentation and its cast contributes to the development of practice the student develops skills clear expression of own thoughts; for all participants the new terms and conditions the theory of sound many times, which helps with their absorption. Written on the posters of the theories studied in the course also provide important visual perception; teacher form classes – tutorial provides the most objective assessment of student learning; during the lesson the students are encouraged to develop professional competence: theoretical (vocational) training; communication skills; independent work skills; creativity; skills in preparing presentations and use of multimedia devices; students experiencing emotional stress, the feeling of satisfaction from learning.


Повний текст:

PDF

Посилання


Атаманчук П.С. Педагог-физик XXI века. Основы формирования профессиональной компетентности / П.С. Атаманчук, К.Г. Никифоров, А.А. Губанова, Н.Л. Мыслинская. – Калуга - Каменец-Подольский.: Издательство КГУ им. К.Э. Циолковского, 2014. – 268 с.

Губанова А.О, «Проблема визнання документів про освіту при дистанційній формі навчання. Шляхи розвитку дистанційного навчання в Україні» / А.О.Губанова, Ц.А.Криськов //. Збірник матеріалів третьої міжнародної конференції «Інтернет - освіта – наука - 2002». – Вінниця Вінниця УНІВЕРСУМ, 2002. – Том 1. – С.116 - 119.

Атаманчук П.С. Наукова школа «Теоретико-технологічні аспекти об’єктивізації контролю навчальної діяльності» / П.С. Атаманчук, О.М. Ніколаєв // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. – Випуск 21. – С. 58-63.

Р.Фейнман. Фейнмановские лекции по физике. Электричество и магнетизм / Р.Фейнман, Р.Лейтон, М.Сендс. – М.: Мир, 1965. – т.5. – 295 с.

Бугаєнко Г.О. Курс теоретичної фізики. Електродинаміка та теорія відносності / Г.О. Бугаєнко, М.Є. Фонкич. – К. : Радянська школа. – 1965. – 419 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.