ВИКОРИСТАННЯ КОНСПЕКТІВ-СХЕМ ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ НА ЛЕКЦІЯХ

Ольга Іванівна Волошина

Анотація


Стаття присвячена аналізу наявного досвіду застосування конспектів-схем для активізації навчально- пізнавальної діяльності тих, хто навчається в системі середньої і вищої освіти, питанням щодо розробки та подання навчальної інформації, її структурування, технології розробки і впровадження конспектів-схем лекцій з метою ефективного формування професійних знань в процесі технологічної підготовки інженерів і інженерів-педагогів швейного профілю. Для вирішення задач дослідження був використаний комплекс методів: вивчення і аналіз літературних джерел по проблемі дослідження, аналіз, синтез, узагальнення і систематизація теоретичних даних; спостереження за студентами і процесом зміни рівня їх навчально-пізнавальної діяльності на лекціях із застосуванням конспектів-схем. Використання конспектів-схем сприяє підвищенню пізнавального інтересу, активності студентів і досягнення успіхів в навчанні. Це обумовлено такими достоїнствами цих дидактичних засобів, як цікава наочність, різноманітність, розкриття не тільки номенклатури навчальних елементів в даному фрагменті навчального матеріалу, але і логічних зв'язків між ними.

 

This article analyzes the experience of diagram notes use for enhancing learning and cognitive activity of students of secondary and higher educational establishments, the development and presentation of educational material, its structuring, technologies of development and application of diagram notes of lectures for the effective professional knowledge formation in the process of technological training of engineers and teachers-engineers of the sewing specialization. In education there are contradictions between the need to increase the amount of information included in the content of education and the students` ability to master it. Thus, there is a growing need for theoretical development and practical use of brief means of professional skills expression, which facilitate the appropriate transfer and the effective assimilation of information, develop logical thinking and imagination, and foster the formation of positive motivation for learning. One of such elements, which improve the efficiency of learning, is represented by diagram notes of a certain portion of educational material. A number of methods was used to fulfill the objectives of the research: study and analysis of the literature on the research problem, analysis, synthesis, generalization and systematization of theoretical data; observation of the students and the level of their learning and cognitive activity at the lectures with the use of diagram notes, in comparison with traditional lectures. The use of diagram notes enhances cognitive interest, the students' participation and their success in learning. The proposed technology is rather time-consuming because of the development of teaching materials themselves in the form of diagram notes and methodology of their application. In addition, those didactic materials which have been already developed require amendments after their approbation. Application of the diagram notes technology should also be adjusted according to the characteristics of the students` group. Therefore, the work in this direction gives the opportunity for continuous pedagogical research


Повний текст:

PDF

Посилання


Білоус В.Т., Горюнова Л.И., Цимбалюк А.В., Цимбалюк С.Я. Основи організації та методики викладання у вищий школі: Навчально-методичний посібник. – Ірпінь: Академія ДПС України, 2001. – 146 с.

Брюханова Н.А. О подготовке будущих инженеров-педагогов к созданию логико-содержательных учебных материалов // Професійна освіта: теорія і практика. Науково-методичний бюлетень.– № 1-2 (7-8), 1998. – С.172-174.

Вишнякова С.М. Профессиональное образование: Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. – М.: НМЦСПО, 1999. – 538 с.

Дьомін О.А. Використання наочності як засобу активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів аграрного ВУЗу: Автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний аграрний університет. К., 1997. – 25 с.

Каніщенко Л.О., Литвин В.М. Вища школа: шляхи перебудови. –К., 1988. – 48 с.

Кизима Р.А. Опорные схемы-конспекты лекций как средство повышения эффективности учебного процесса: Автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.01; 13.00.02 / Гос. ун-т им. Т.Г. Шевченко. К., 1988. – 23 с.

Коваленко О.Е. Методика професійного навчання: Підруч. Для студ. вищ. навч. закл. / О.Е. Коваленко; Нар. укр. акад. – Х.: Вид-во НУА, 2005. – 360 с.

Краткий психологический словарь / Сост. Л.А. Карпенко; Под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. – М.: Политиздат, 1985. – 431 с.

Медведєва А.С. Підготовка майбутніх учителів до структурування навчальної інформації у дидактичному процесі загальноосвітньої школи (на матеріалі математики і фізики): Автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. Одеса, 2003. – 21 с.

Паламарчук В.Ф. Першооснови педагогічної інноватики. – Т. 1. – К.: Освіта України, 2006. – 420 с.

Поддубная Т.Н. Анализ практики применения организационно-методической системы В.Ф. Шаталова в вузе с позиций деятельностной теории учения: автореф. дис ... канд. пед. наук. – М: МГУ им. М.В. Ломоносова, 1989. – 19 с.

Пулатов И.М. Конструирование и применение дидактических моделей при изучении педагогических дисциплин: Автореф. дис ... канд. пед. наук: /Казахский педагогический институт им. Абая. Алма-Ата, 1989. – 23 с.

Словарь-справочник по педагогике / Авт.-сост. В.А. Мижериков; Под общ. ред. П.И. Пидкасистого. – М.: ТЦ Сфера, 2004. – 448 с.

Харламов И.Ф. Педагогика: Учеб. пособие. –3-е изд. перераб. и доп. – М.: Юристъ, 1997. – 512 с.

Чернилевский Д.В. Дидактические технологии в высшей школе: Учеб. пособие для вузов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. – 437 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.