КОМПЕТЕНТНІСТНО-ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ З ФІЗИКИ В СТАРШІЙ ШКОЛІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Людмила Володимирівна Гуляєва, Тетяна Василівна Гуляєва

Анотація


В статті розглядаються методичні аспекти впровадження компетентністно-орієнтованих завдань з фізики у навчально-виховний процес в старшій школі Компетентністно-орієнтовані задачі з фізики - ядро системно-діяльнісного компоненту навчально-методичного комплексу у розвитку навчально-пізнавальної компетентності старшокласників. Компетентністно-орієнтовані задачі з фізики - це задачі, завдяки яким матеріальні об’єкти розглядаються з різних точок зору згідно змістовних ліній програмних вимог з фізики. Водночас це і інструмент формування на основі буденного знання старшокласників емпіричних, теоретичних, практичних знань шляхом відповідного пізнання в ситуаціях, в яких адаптований і трансформований сучасний науковий, технічний, соціальний досвід людства в межах навчально-виховного процесу з фізики розглядається в контексті формування ключових, загальнопредметних, предметних компетентностей.

This article discusses methodological aspects of implementation of a competency-oriented tasks in physics in the educational process in high school in secondary schools to develop educational and cognitive competence of students. Competency-oriented tasks in physics - the core component of the system-diyalnitsnoho educational-methodical complex on the development of teaching and learning competency seniors. Competency-oriented tasks in physics - a task through which material objects are
viewed from different perspectives according to content lines of program requirements in physics. Competency-oriented tasks in physics - a tool on formation based on ordinary knowledge of senior empirical, theoretical and practical knowledge through empirical, theoretical, practical their knowledge in situations where adapted, transformed, mostly modern scientific, technical, experience in various areas human activity within the educational process in physics. As a condition of competency-based physical setting can offer information research facility is a physical scientific text that is drawn through the use of reliable, diverse information sources according didactic unit lesson in physics. The text submitted so that it provides the opportunity variant ways of solving the problem was transformed to learning situations adapted to the structure of the course Physics Students, level of intellectual zatrudnennya students stylistically correctly designed. The informational competency scientific object-oriented physical tasks appropriate to submit: a significant amount of information on fundamental design features of the process, the structure, the principle of the appointment of separate parts, machinery engineering devices as iconic, symbolic models; propose a list of questions tasks under lines of content provided 'program in physics for secondary schools ", which you can not consciously set some specific data or provide excessive data or contrary information. Senior pupils choose alternative methods of achieving this goal, analyze the response according to the specific technical characteristics. operate with real modern technical, scientific, everyday objects and their models.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бургун І.В. Розвиток загальнонавчальних умінь учнів основної школи в контексті компетентнісного підходу до навчання фізики: навчально-методичний посібник для вчителів фізики / І.В. Бургун. – Херсон: Грінь Д.С., 2014. – 422 с.

Вербицкий А.А. Личностный и компетентностный подходы в образовонии: проблемы интеграции / А.А. Вербицкий, О.Г. Ларионова. – М.: Логос, 2009. – 336 с.

Державний стандарт базової і повної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11. 2011р. №1392 http://school156.edu.kh.ua/ novi_standartinova_ shkola/derzhavnij_standart bazovoi_i_povnoi zagaljnoi serednjoi_osviti/ http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п

Дик Ю.И. Межпредметные свзи курса физики в средней школе / Ю.И. Дик, И.К.Турышев, Ю.И. Лук’янов др.. / Под ред. Ю.И. Дика, И.К.Турышева. – М.: Просвещение, 1987. – 191 с.

Ляшенко О.І. Формування фізичного знання в учнів середньої школи: Логіко-дидактичні основи. – К.: Ґенеза, 1996. -128 с.

Розв’язання навчальних задач з фізики: питання теорії і методики // С.У. Гончаренко, Є.В. Коршак, А.І. Павленко, О.В.Сергєєв, В.І. Баштовий, Н.М. Коршак / За заг. ред. Є.В. Коршака. – К.: НПУ ім.. М.П. Драгоманова, 2004. – 185 с.

Савченко В.Ф. Методика навчання фізики у старшій школі : навч. посіб. / В.Ф.Савченко, М.П. Бойко, М.М. Дідович та інш. / За ред. В.Ф. Савченка. – К.: ВЦ «Академія», 2011. В.Ф.Савченко – 296 с.

Хуторской А.В. Современная дидактика. Учеб. Пособие. 2 – е изд. , пераб. /А.В.Хуторской. – М.: Высш. шк., 2007. – 639 с.

Шарко В.Д. Екологічне виховання учнів під час вивчення фізики / В.Д.Шарко. – К.: Рад.Шк.., 1990. – 207 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.