ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ МОДЕЛІ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ З ФІЗИКИ

Борис Олександрович Грудинін

Анотація


У статті розглянуто педагогічні умови реалізації моделі розвитку дослідницької компетентності учнів старших класів з фізики. Автор аналізує основи диференційованого навчання в старшій школі (адаптація старшокласників до умов і особливостей, суттєвих для науки фізики; формування в учнів методологічних знань та вмінь; застосування сучасних форм, методів і засобів навчання; застосування методів навчання, що відображають методи фізики як науки; формування в учнів основ наукового мислення; формування експериментальних умінь і навичок; дотримання провідних принципів оцінювання рівня навчальних досягнень учнів) та організацію творчого особистісно зорієнтованого освітнього середовища (ефективна педагогічна взаємодія з орієнтацією на особистісний розвиток учнів; взаємодія загальноосвітньої школи з вишем; організація взаємозв’язку класної та позакласної діяльності старшокласників; якісна матеріально-технічна база навчального процесу; професіоналізм та високі особистісні якості вчителя; залучення батьків до дослідницької діяльності учнів), які є необхідними умовами реалізації зазначеної моделі.

The article analyses the pedagogical conditions of realizing the model of the senior pupils research competence in Physics. Among the other pedagogical conditions the author distinguishes the basic ones, such as: 1) the transition of secondary school to specialized education; 2) organizing in schools creative personality oriented educational environment, which should be directed to the scientific search. While considering the problem of the transition of the national school for specialized education the author examines the experience of such countries as Germany, England, France, the USA and outlines their common features on organizing profile education, namely: 1) profile school (high school) is a separate type of educational institutions (lyceum in France, gymnasium in Germany, high school in the USA); 2) the percentage of senior pupils continuing their education in specialized schools is steadily increasing in all the countries and is currently about 70%; 3) the duration of specialized education is from 2 to 4 years, with limited list of differentiation (two in English-speaking countries, three in France and three in Germany); 4) senior pupils have the choice of the number of courses (15 to 25); 5) the number of compulsory subjects compared to the basic school is reduced (natural subjects are obligatory).In the format of the problem of organizing the creative personality oriented learning environment, to which the author gives the own interpretation of the complex concept, understanding by it organically combined system creating set of conditions aimed at developing the creative potential of senior pupils based on their individual characteristics; self-improvement and self-realization; forming creative and critical thinking based on dialogic interaction between teachers and students; establishing intersubjects interaction and personality-oriented pedagogical communications in the educational process; providing the convenient life for students at school and beyond it. Important terms of creative personality-oriented educational environment include: effective pedagogical interaction focusing on pupils personal development; interaction of the comprehensive school and the higher educational establishments; organizing interaction between senior pupils class and extracurricular activities; quality material and technical base of the educational process; high professionalism and personal qualities of the teacher; parental involvement in the senior pupils research activities.


Повний текст:

PDF

Посилання


Грудинин Б. А. Исследовательская деятельность учащихся как педагогическая проблема// International scientific-practical conference of teachers and psychologists [Text]: materials of proceeding of the International Scientific and Practical Congress. / Prague (Czech Republic), the 8th of May, 2014 / Publishing Center of the European Association of pedagogues and psychologists “Science”, Prague, 2014, Vol. 1.1. 276 p. – C. 74 – 78.

Грудинін Б. О. Педагогічна модель розвитку дослідницької компетентності старшокласників у процесі навчання фізики / Б. О. Грудинін // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол. : П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. – Вип. 21: Дидактика фізики як концептуальна основа формування компетентнісних і світоглядних якостей майбутнього фахівця фізико-технічного профілю. – С. 187 – 191.

Коммуникативная деятельность педагога. Краткий курс : учебное пособие в помощь студентам / Сост. Е. В. Яфарова. – Балашов : Изд-во “Николаев”, 2004. – 60 с.

Концепція профільного навчання в старшій школі // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2003. – № 24. – С. 3-15.

Приходченко К. І. Зростання ролі виховного процесу в творчому розвитку і саморозвитку учнів / К. І. Приходченко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості : проблеми і пошуки. – Київ – Запоріжжя, 2003. – Вип. 26. – С. 96 – 99.

Рибалка В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників : [монографія] / В. В. Рибалка. – К. : ПІПО АПН України, 1998. – 209 с.

Сиротюк В. Д. Основи диференційованого навчання фізики у класах фізико-математичного профілю / В. Д. Сиротюк, Т. М. Засєкіна // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету: Серія педагогічна: Дидактика фізики і підручники фізики (астрономії) в умовах формування європейського простору вищої освіти. – 2007. – Вип. 13. – С. 58 – 60.

Hrudynin B. Pupils research activity in teaching physics analysis // Journal L’Association 1901 Social Educational Project of Improving Knowledge in Economics “SEPIKE” / Boris Hrudynin. – Ausgabe 5. – Osthofen, Deutschland; Poitiers, France; Los Angeles, USA, 2014. – S. 48 – 52.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.