ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ПЛАНУ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 015 ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА (ТЕХНОЛОГІЯ ВИРОБІВ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ) ОСВІТНЬОГО РІВНЯ БАКАЛАВР

Сергій Іванович Рябець

Анотація


Стаття присвячена особливостям формування навчального плану спеціальності 015 Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості) освітнього рівня Бакалавр. Розгляд даного питання є актуальним у зв’язку з подальшим реформуванням вищої освіти в Україні, що вимагає перегляд та удосконалення згідно сучасних нормативів усіх складових вищої освіти: освітні професійні програми та програмні компетентності, кількість часу на підготовку освітнього ступеня, формування оптимальних переліків дисциплін загальної та професійної підготовки тощо. Автор на конкретному прикладі показує визначені нормативними документами підходи до складання навчального плану з наочною його ілюстрацією та з урахуванням особливостей вищої професійної освіти. Як варіант реалізації таких вимог та умов продемонстровано оптимальний перелік нормативної та варіативної складових загальної та професійної підготовки, вказано на можливість модернізації в зв’язку з імплементацією нового Закону України «Про освіту»

The article is devoted to the problems of formation of the curriculum for the specialty 015 Vocational education (Technology of light industry products) of the educational level Bachelor. The urgency of this subject is primarily determined by the task of reforming the content, form and timing of training of highly qualified bachelor’s level specialists, which obviously requires making corrections to the theoretical and practical components of student training. The complexity of the issues under consideration is determined by the complexity of the tasks facing higher education. Modern approaches to the design of curricula must take into account all the components: new educational programs, program competencies, which must correspond to qualification characteristics, terms of training, a list of disciplines and much more. On the example of drawing up a concrete plan, the author tried to show an option for the implementation of existing regulatory requirements and conditions. The main stages of this process are: the drawing up of a training schedule, the definition of the structure and content of the curriculum, the weekly workload, the principles of the distribution of hours within the semesters (contact, independent work, consultations). At the same time, a four-year schedule of the educational process is envisaged, where the terms of theoretical training, sessions, practices, vacations of the state certification are determined, taking into account the sequence of their conduct. The next important step is the formation of the list of disciplines of general and professional training taking into account the structural and logical scheme of study. At the same time, one should take into account the allocation of at least 25% of the total time for the preparation of a bachelor’s degree to study students’ discrete choices. In practical training, educational (technological) and production (profile and pedagogical) practices are planned in a certain logical sequence. There are also hours for course and diploma design. There are optional classes in physical culture, the time for which is not taken into account in the general balance of hours. The plan ends with a list of forms of state certification: the state qualification exam and the protection of the diploma (qualification) work. The paper also points out the possibility of modernization of the plan in connection with the adoption of the new law «On Education».


Повний текст:

PDF

Посилання


Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст. 2004).

Положення про організацію освітнього процесу в Кіровоградському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка на 2016-2017 н.р. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – 88 с.

Рябець С.І. Сучасні підходи у формуванні навчальних планів на прикладі спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання) / С.І. Рябець // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 8, Ч. IV. – С. 92-98.

http://old.mon.gov.ua/files/normative/newstmp/2009_1/12_11/nakaz_mon_943.pdf.

http://old.mon.gov.ua/files/normative/newstmp/2010_1/27_02/list_mon_119.doc.

http://old.mon.gov.ua/files/normative/2015-02-10/3521/nmon _47_26012015. pdf.

http://old.mon.gov.ua/files/normative/2015-03 11/3666/lmon_1_9_120_ 1032015. pdf.

http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248779880.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.