ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ПРИ ВИКЛАДАННІ ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Наталія Іванівна Опанасенко

Анотація


Стаття присвячена розкриттю питання формування предметної компетентності в майбутніх учителів початкової школи. Розкривається суть понять «компетентнісний підхід», «компетенція», «компетентність», «предметна компетентність». На прикладі курсів «Загальні основи педагогіки», «Дидактика» розглядаються педагогічні технології, зокрема розвивального, проблемного, особистісно орієнтованого навчання, інтерактивного навчання, форми та методи організації навчання (групова, парна, фронтальна, індивідуальна робота), що сприяють формуванню предметної компетентності в студентів. Одним із важливих напрямків є самостійна навчальна робота студентів. У статті подаються завдання для самостійної роботи із «Загальних основ педагогіки», «Дидактики». Доводиться думка про те, що правильно організована самостійна робота сприяє розширенню і закріпленню знань і вмінь, що одержуються на лекціях, практичних заняттях, розвитку творчого потенціалу студентів, реалізації їх професійних навичок.

The article is devoted to the issue of formation of subject competences for future primary school teachers. The article reveals the essence of the concepts of «competence approach», «competence», «competency», «subject competence». It is noted that the basis of competence approach is based on two definitions: «competence» and «competency». Competency approach involves the orientation of educational process to achieving the results that are hierarchically-subordinated to the competence of the individual, such as key, general-purpose and subject. In the article special attention is paid to the formation of the subject competence, that is a set of skills which are necessary to stimulate activity of an individual, and a collective as a whole. It includes the ability to choose the right style and tone in communicating, managing the attention, the pace of activity that is important for a teacher during work with students. There is an opinion that it is important to begin forming the subject competence of the first year students. As exemplified in the subjects «General Fundamentals of Pedagogy», «Didactics», pedagogical technologies are considered, in particular, developmental, problem, person-oriented learning, interactive learning, form and methods of organization of training, which contribute to the formation of the subject competence of students. The article states that in practical pedagogical activity the following forms of student training are used: group, pair, frontal and individual work. The examples of topics using these forms of work are given. The study reveals the content and tasks of individual technologies, and gives the topics and examples of the use of pedagogical technologies in learning process for students. The article deals with the issue of independent student work. It is proved that a well-organized independent work contributes the expansion and consolidation of knowledge and skills, gained in lectures, practical classes, development of creative potential of students, realization of their professional skills. The article contains examples of tasks for independent work from «General Foundations of Pedagogy» and «Didactics».


Повний текст:

PDF

Посилання


Бібік Н.М. Компетентісний підхід: рефлексивний аналіз застосування / Н.М. Бібік // Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. – К.: К.І.С., 2004. – 52 с.

Борбич Н. Компетентність як педагогічне явище / Н. Борбич // Педагогіка і психологія професійної освіти: наук.-метод. журнал. – 2011. – № 3. – С. 91–97.

Енциклопедія освіти / АПН України; [гол. ред. В.Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / [Автор-укладач Н.П. Наволокова]. – Х.: Основа, 2009. – 176 с.

Кодлюк Я.П. Дидактика початкової школи: практичний курс: навч.-метод. посібн. / Я.П. Кодлюк. – Тернопіль: Астон, 2013. – 160 с.

Кодлюк Я.П. Тестові завдання з дидактики початкової школи: навч. посібн. / Я.П. Кодлюк. – Тернопіль: ТНПУ, 2006. – 64 с.

Ярошинська О.О. Дидактика: [навч.-метод. посібн.] / О.О. Ярошинська. – Умань: РВЦ «Софія», 2007. – 192 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.