ПРОБЛЕМИ «КЛІПОВОГО» МИСЛЕННЯ КУРСАНТІВ ТА ВИКОРИСТАННЯ КРЕОЛІЗОВАНИХ ТЕКСТІВ У НАЧАННІ ЇХ ФІЗИКИ
Анотація
Стаття присвячена проблемі «кліпового» мислення в рамках сучасної «кліпової» культури, яка виникла внаслідок тотальної інформатизації суспільства, як результат бурхливого розвитку інформаційно-комунікативних технологій. Аналізуються роботи вітчизняних та зарубіжних дослідників та науковців про специфічні особливості сприйняття інформації індивідами з «кліповим» мисленням, а також причини виникнення і поширення цього явища. З’ясовуються позитивні та негативні прояви net- мислення, вікові особливості носіїв «кліпової» культури. Також у статті обговорюються проблеми викладання навчального матеріалу в навчальних закладах, де поколінню «цифрових аборигенів» надається навчальний матеріал у вигляді лінійного тексту, що призводить до неефективного засвоєння отриманої інформації. Пропонується методика надання навчального матеріалу у вигляді креолізованого тексту як засобу донесення лінійної інформації до індивіда з «кліповим» типом мислення.
As the title implies the article describes the method of presenting educational information that is used by the author in the process of teaching physics in the maritime higher education, taking into account the specific changes in the mechanisms of cognitive processes of modern man, which occur under the influence of modern information and communication technologies. The article is devoted to the problem of net-thinking in modern «clip culture». This phenomenon arose as a result of the total informatization of society and as a result of the rapid development of information and communication technologies. It is analyzed the works of domestic and foreign researchers and scientists about the specific peculiarities of informational perception by individuals with «clip» thinking. Also it is described a causes of the occurrence and spread of this phenomenon. It is reported about positive and negative displays of net-thinking and about age features of carriers of «clip» culture. The article touches upon the issue of the problems of teaching of educational materials in f high and higher school in connection with the fact that current education system provides information in a linear form. Whereas generation of «digital natives» needs new forms of the informational broadcasting. It is proposed an alternative is alternative to ‘linear’ texts which are used in educational process totally. It is is proposed for discussion methodology of providing educational material in the form of creilized text as a means of reporting linear information to the individual with a «clip» type of thinking. It is proposed the methods of using reference synopsis as way of increasing productivity of student’s working with unknown material. Also in this article provides a brief description of current psychological research, which analyze problems of change of mechanisms of human cognitive processes as a result of the influence of modern information technologies.
Повний текст:
PDFПосилання
Докука С.В. Клиповое мышление как феномен информационного общества / С.В. Докука // Общественные науки и современность. – М., 2013. – № 2. – С. 169-176.
Гиренок Ф.И. Метафизика пата (косноязычие усталого человека) / Гиренок Ф.И. – М: Лабиринт, 1995. – 201 с.
Гич Г.М. «Кліпове» мислення молоді: друг чи ворог навчання? / Г.М. Гич // Наукові праці [Чорноморського держ. ун-ту імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія: Педагогіка. – 2016. – Т. 269, Вип. 257. – С. 38-42. – Режим доступу:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_269_257_8 (27.09.2017)
Козлов Н.И. Понятийное мышление / Н.И. Козлов // Психологос: энциклопедия практической психологии. – Режим доступа: http://www.psychologos.ru/articles/view/ponyatiynoe-myshlenie
Лисицин Д. Джеймс Мартин: тенденции, которые мы наблюдаем, могут угрожать человече- скому разуму / Д. Лисицин. – Режим доступу: https://www.kommersant.ru/doc/849133 (26.09.2017)
Маклюэн М. Галлактика Гуттенберга: Становление человека печатающего. (The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man). – М.: Академический проект, 2005. – 496 с.
Паніна О.П. Методичні особливості надання навчального матеріалу з фізики курсантам морських ВНЗ з урахуванням специфіки когнітивного сприйняття і впливу інформаційно-комунікативних чинників / О.П. Паніна //Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технлологічної освіти. – Кропивницький, 2016. –Ч. 3. – 193 с.
Семеновских Т.В. «Клиповое мышление» – феномен современности / Т.В. Семеновских // Оптимальные коммуникации (ОК): Эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связности РГГУ [Електронный ресурс]. – Режим доступа:http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/.
Сорокин Ю.А. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция / Ю.А. Сорокин, Е.Ф. Тарасов // Оптимизация речевого воздействия. – М. : Наука, 1990. – С. 180–186.
Тоффлэр Э. Третья волна / Э. Тофлэр. – М.: АСТ, 1999. – 664 с.
Тоффлэр Э. Шок будущего / Э. Тоффлэр. – М.: АСТ, 2002. – 557 с.
Фрумкин К.Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста // Ineternum 2010. – № 1. – Режим доступа: http://nounivers.narod.ru/ofirs/kf_clip.htm (25.09.2017).
Carr Nicholas. Is Google making us stupid?/Nicholas Carr// The Atlantic. – July/August 2008. – Режим доступу: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/306868/ (27.09.2017)
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.