ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ АГРАРНОЇ СФЕРИ
Анотація
Стаття присвячена проблемі удосконалення процесу математичної підготовки майбутніх фахівців аграрної сфери. Актуальність даної теми зумовлена необхідністю модернізації змісту, структури сучасної системи навчання базовим дисциплінам, зокрема вищій математиці, у ВНЗ III-IV рівнів акредитації в зв’язку з уніфікацією навчальних курсів згідно Державних стандартів вищої освіти та вимог Болонського процесу. Розроблена професійно орієнтована модель математичної підготовки студентів аграрних спеціальностей; запропоновано способи формування професійно орієнтованого змісту навчання математиці на основі поєднання інваріантної складової основного змістовного модуля і варіативних профільних модулів, що забезпечує ефективність підготовки майбутніх фахівців аграрної сфери.
The article is about an improvement of a mathematical education process of future specialists in the agrarian sphere. The relevance of this topic is due to the necessity upgrade a content and a structure of basic disciplines in a modern education system in the Higher education institutions of the third and the fourth accreditation levels train, particularly Higher Mathematics. This is connecting with the unification of academic disciplines according to State higher educational standards in the context of the Bologna process. Feature of the development the semantic component of the mathematical education module main content of the future agricultural specialists is the allocation of the basic semantic module in the higher mathematics course. This module is complemented by the variable profile modules, which reflecting the specific professional orientation. Applied profile modules allow modifying the content of education in accordance with the specialty. Such approach ensures the preservation of the fundamental content of the higher mathematics course and allows seamlessly linking the theoretical framework with applied aspects according to the specialty profile. Implementation of professionally oriented content of higher mathematics course is associated with the development of practical problems, which reflecting the structure of the theory, its main provisions, implications, conclusions, practical applications. The application of the developed model allows creating optimal conditions for realization of interdisciplinary links; revealing the heuristic role of mathematical theories in the study of applied and theoretical issues the core agrarian subjects; using innovation technologies of teaching mathematics focuses on the intellectual development of an individual. The professionally oriented model of the mathematical education of agricultural specialists is developed. Formation methods of professionally oriented mathematical component in an education are proposed. They are based on a combination of the main content module invariant componen
Повний текст:
PDFПосилання
Бевз Г.П. Методика викладання математики: навч. посібн. / Г.П. Бевз. – К.: Вища школа, 1989. – 367 с.
Болюбаш Я.Я. Організація навчального процесу у вищих закладах освіти: навч. посібн. /Я.Я. Болюбаш. – К.: ВВП «КОМПАС», 2007. – 64 с.
Закон України «Про вищу освіту»: станом на 29 жовтня 2014 року. – Х. : Право, 2014. – 104 с.
Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія /М.Ю. Рашкевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.
Семенець С.П. Проблеми розвивального навчання в системі методичної підготовки майбутніх учителів математики / С. П. Семенець // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2006. – Вип. 26. – С. 19–23.
Слєпкань З.І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі: навч. посібн. / З.І. Слєпкань. – К. : Вища школа, 2005. – 240 с.
Сосницька Н. Методичні підходи навчання математики іноземних студентів у вишах агротехнологічного профілю / Н. Сосницька, В. Кравець, О. Кравець // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка. – 2017. – Вип. 2. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2017_2_14.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.