МЕТОДОЛОГІЯ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ СИНЕРГЕТИКИ

Микола Ілліч Садовий

Анотація


У статті розглядається проблема застосування принципів самоорганізації складних, відкритих для обміну енергією, речовиною та інформацією систем. У психолого-педагогічних дослідженнях в останні роки використовується поняття синергетики. Зроблена спроба створити спеціальну мову, відповідну термінологію, які пов’язані з даним поняттям. Національна академія педагогічних наук України у 2015 році провела наукову дискусію з даної проблеми, і результати надруковані у науковій збірці статей. Самоорганізація явищ та процесів у природничих науках визнана світовою наукою, ряд вчених за її дослідження одержали Нобелівські премії. За останні півсторіччя утвердилася думка щодо закономірності самоорганізації суспільствознавчих процесів. Дискусійною ще залишається проблема можливого застосування явища самоорганізації у педагогічних явищах. Вирішення вказаної проблеми зробить суттєву поправку в перебудову сприймання наукової картини світу людиною. Це є більш високий рівень розуміння феномену людини у пізнанні, творчості, освіті, комунікації середовища.

The article deals with the problem of using the principles of self-organization of complex systems that are open for the exchange of energy, matter and information. In psychological and pedagogical studies in recent years, the concept of synergetics has been used. An attempt was made to create a special language, corresponding to the terminology that is associated with this concept. The National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine in 2015 held a scientific discussion with this problem and published the results in a scientific collection of articles. Self-organization of phenomena and processes in natural sciences is recognized by the world scientific community, a number of scientists have received the Nobel Prizes. Over the past half-century, the idea has been established concerning the legitimate use of self-organization in social processes. Discussion remains the problem of the possibility of introducing the phenomenon of self-organization in pedagogical processes. The solution of this problem will make a significant correction to the perceptual changes in the perception of subjects by the subjects of teaching the scientific picture of the world. In this case, there is a higher level of understanding of the phenomenon of man in cognition, creativity, enlightenment. communication environment. Synergetics investigates local systems and it is not interested in the whole in the whole or outside of the object, in particular, where the energy flows come from and where. Therefore, the direct transfer of the terms synergetics of natural phenomena into psychological and pedagogical categories is not justified. Here we need our own view on the concept of self-organizing systems and our own conceptual apparatus, which is characteristic of pedagogy. In this connection, the use of synergetics as one of the types of self-organization is expedient to be considered in three directions: the didactic aspect of adapting synergetic ideas to its content; its use in modeling and forecasting of educational and upbringing systems; use in the management of teaching and educational process


Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко В.П. Сучасна соціальна філософія. Курс лекцій / В.П. Андрущенко, М.І. Михальченко. – [2-е вид., випр. й доп.]. – К.: Генеза, 1996. – 367 с.

Богуславський М.В. Синергетика в педагогіці / М.В. Богуславський // Magister. – 1995. – № 2. – С. 89–95.

Вознюк О.В. Педагогічна синергетика: генеза, теорія і практика: [монографія] / Вознюк О.В. – Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2012. – 708 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник //ГончаренкоС.У. – К.: Либідь, 1997. – С. 296.

Губерський Л. Філософія: [навч. посібн. для студ. і асп. вищ. навч. закл.] / Губерський Л.;І.Ф. Надольний (ред.). – [5. вид., стер.] – К.: Вікар, 2005. – 516 с.

Даниленко Л.І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи: [монографія] / Даниленко Л.І. – К.: Логос, 1998. – 140 с.

Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України ; гол. ред. В.Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Зязюн І.А. Синергетичні параметри педагогіки як детермінанти креативного навчання / І.А. Зязюн // Креативна педагогіка. – 2012. – № 5. – С. 7–14.

Игнатова В.П. Педагогические аспекты синергетики / В.П. Игнатова // Педагогика. – 2001. – № 9. – С. 26–30.

Кун Т. Структура научных революций. С вводной статьей и дополнениями 1969 г. / Кун Т. – М.: Прогресс, 1977. – 300 с.

Лук’янихін В.О. Менеджмент персоналу: навч. посіб. / В. О. Лук’янихін. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2004. – 590 с. – (Серія «Управління організацією»).

МайнцерК. Сложность и самоорганизация / К. Майнцер // Вопросы философии. – 1997. – № 3. – С. 34–48.

Садовий М.І. Підготовка вчителів технологій з використанням синергетичного підходу / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. ун-ту імені Івана Огієнка / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. – Серія: Педагогічна. – Кам.-Под.: Кам.-Под. нац. ун-т Івана Огієнка, 2014. – Вип. 20: Управління якістю підготовки майбутнього вчителя фізико-технологічного профілю. – С. 53–55.

Садовий М.І. Теорія самоорганізації та синергетики у навчанні студентів педагогічних ВНЗ: [посібн.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – 184 с.

Соціолого-педагогічний словник / за ред. В. В. Радула. – К.: ВПК «Експрес-Поліграф», 2004. – 596 с.

Суховірська Л.П. Синергетика: теоретичний аспект: [навчальний посібник] / Л.П. Суховірська, М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кропивницький: ПП «ЦОП «Авангард», 2017. – 102 с.

Трифонова О.М. Взаємозв’язки принципів науковості та наочності в умовах кредитно-модульної системи навчання квантової фізики студентів вищих навчальних закладів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Трифонова Олена Михайлівна. – Кіровоград, 2009. – Т. 1. – 216 с.; Т. 2: Додатки. – 301 с.

Трифонова О.М. Синергетичні особливості організації самостійної роботи студентів за інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О.М. Трифонова, М.І. Садовий // Зб. наук. пр. Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / гол. ред.: М.Т. Мартинюк. – Умань, 2014. – Ч. 2. – С. 369–375.

Філософія: Курс лекцій: [навч. посіб. для студ. вищ. закл. осв.] / Віктор Петрушенко. – К.: Каравела; Львів: Новий Світ-2000, 2001. – 444 с.

Філософський енциклопедичний словник. – К.: Абрис, 2002. – С. 580–581.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.