МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИКИ НА ОСНОВІ ФРЕЙМОВОГО ПІДХОДУ

Людмила Павлівна Суховірська, Ольга Миколаївна Лунгол

Анотація


У статті порушено проблему вдосконалення методики навчання фізики засобами фреймового підходу. Проаналізовано дослідження і публікації з питань удосконалення загальнонавчальних умінь з фізики, технології інтенсифікації навчання, теорії фреймів, теоретичних та методичних засад впровадження фреймового підходу. Авторами запропоновано види фреймів в навчання фізики: фрейми візуального сприйняття, фрейми-сценарії, тематичні фрейми, фрейми-розповіді, інтегровані фрейми. Значну увагу приділено розгляду фреймів візуального сприйняття, запропоновано будувати їх засобами граф-схем, блок-схем, структурно-логічних схем, таблиць, схем-конспектів. На підставі аналізу фреймів візуального сприйняття встановлено, що навчання фізики на основі фреймового підходу дозволяє стискати інформацію й, відповідно, інтенсифікувати навчання з фізики, організують розуміння учня окремого явища в цілому, розвиває в учнів відповідні операції мислення: аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, конкретизацію, узагальнення.

 

The article is devoted to the problem of perfection of methodology of studies of physics by facilities of frame approach. Research and publications are analysed on questions the improvement of general educational abilities of physics, technology of intensification of studies, theory of frames, theoretical and methodical principles of introduction of frame approach. It is set on the basis of study of scientifically-pedagogical literature, that a concept «frame» has contradictory interpretations. Authors are offer the types of frames in the studies of physics: frames of visual perception, frames-scenarios, thematic frames, frames-stories, integrated frames. Considerable attention is spared to consideration of frames of visual perception, it is suggested to build their facilities of columns-charts, flow-charts, structurally logical charts, tables, charts-compendia. Expediency is reasonable and the methods of serve of educational information of physics by means of frames on the example of systematization of educational material of physics through the frames of visual perception. Evidently presented difference in the construction structurally logical charts and to the frame from a theme the «Electromagnetic vibrations and waves». It is set that unlike structurally logical charts a structure of the frame envisages a presence as elements empty cells, windows, lines that must filled and can be repeatedly overloaded by new information. Slots that is filled by information form variant part to the frame, and permanent keywords that is included in a framework chart – invariant. During creation of frames of visual perception of physics authors take into account the general signs of frames: presence of keywords, stereotype, universality, presence of scope or limitation, skeletal form (presence to framework with empty windows), associative copulas, flexibility, operationability, fixing of analogies, generalizations, rules and principles. It is set on the basis of analysis of frames of visual perception, that the studies of physics on the basis of frame approach allows to squeeze information and, accordingly, to intensify studies of physics, will organize understanding of student of the separate phenomenon on the whole, develops for students the corresponding operations of thinking: analysis, synthesis, abstracting, specification, generalization. An idea is reasonable authors that work with frames on the lessons of physics allows to purchase one of major modern abilities of student is ability to encode the large volume of information, line up logical chainlets for reasoning, and, to seize the new methods of activity, what reform of education requires at introduction of the integrated problem-oriented educational courses of new generation. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Андрощук І. Фрейм як засіб візуалізації навчальної інформації // Молодь і ринок. 2011. № 6 (77). – с. 78–83.

Лозинская А.М. Фреймовое структурирование содержание обучения физике в рамках модульной технологи // Педагогическое образование в России. 2014. № 1. – с. 80–89.

Лунгол О.М. Методика навчання електродинаміки учнів вищих професійно-технічних навчальних закладів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02: захищена 24.12.15 / Лунгол Ольга Миколаївна ; КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2015. – 322 с.

Мазаева Л.Н. Использование фреймовой технологии в процессе профессиональной подготовки будущих учителей физики // Математика, физика, экономика и физико-математическое образование: материалы конф. «Чтения Ушинского». Ярославль: ЯГПУ, 2005. – С. 218–221.

Рішення Колегії Міністерства Освіти і науки України «Про типові навчальні плани для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» від 22.06.2017 Протокол № 5/3-2. [Електронний ресурс]. URL: goo.gl/CYLDzh (дата звернення: 28.09.2017).

Саєнко Н. Фреймовий підхід у навчанні іноземних мов для професійного спілкування [Електронний ресурс] Матеріали ІІ Міжнар. наук. конф. «Іншомовна освіта у вищій технічній школі: методи, підходи, технології» 22 листопада 2012 р. – Нац. техн. ун-т України «КПІ», 2012. URL: goo.gl/cA8uiC (дата звернення: 28.09.2017).

Суховірська Л.П. Ресурсний підхід до методики навчання фізики в загальноосвітніх навчальних закладах : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02: захищена 05.10.17 / Суховірська Людмила Павлівна ; ЦДПУ ім. В. Винниченка. – Кропивницький, 2017. – 382 с.

Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. [Електронний ресурс] / [В.Г. Бар’яхтар та ін.]. – Х. : Вид-во «Ранок», 2017. – 272 с. : іл., фот. – Електрон. аналог друк. вид.: режим доступу: goo.gl/cG2xfP. – Дата звернення: 29.09.17. – Назва з екрана.

Шарко В.Д. Фреймовий підхід до засвоєння знань та підготовка майбутніх учителів фізики до його застосування в навчальному процесі// Педагогічні науки. 2016. Випуск LXXI. Том 2. – с. 153–163.

Ясніцька Т.В. Трудове навчання «Узагальнення і систематизація знань учнів на уроках трудового навчання (під час викладання варіативного модуля «Технологія української народної вишивки»)» [Електронний ресурс]. м. Кам’янець-Подільський, 2014. – 52 c. URL: goo.gl/AoJ6GR Ясніцька Т.В. – Узагальнення-і-систематизація-знань-учнів-на-уроках-трудового-навчання.pdf (дата звернення: 28.09.2017).

Трифонова О.М. Про науково-педагогічні підходи у дослідженнях // Наукові записки / Ред. кол.: В.В. Радул, В.А. Кушнір та ін. – Серія: педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 135. – С. 206-211.

Садовий М.І. Про структуру і предмет методології у педагогіці в умовах профільного навчання // Зб. наук. пр.: Педагогічні науки. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2010. – Вип. 56. – С. 79-86.

Суховірська Л.П. Ресурсний підхід до методики навчання фізики в загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. . ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Суховірська Л.П. ; ЦДПУ ім. В. Винниченко. – Кропивницький, 2017. – 20 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.