ФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНА ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Юлія Сергіївна Кулінка

Анотація


У статті проаналізовано підходи до визначення дизайнерської культури як важливої складової фахової підготовки майбутнього вчителя трудового навчання; розкрито особливості формування дизайнерської культури у студентів у процесі роботи над дизайнерськими проектами. Дизайнпроектування включено до професійно-орієнтованої технології фахової підготовки майбутніх учителів трудового навчання. Подано приклади використання творчих професійно-орієнтованих завдань на різних етапах проектування та міждисциплінарні проекти з тюнінгу сучасного автомобіля та розробки бренду, робота над яким сприяла формуванню дизайнерської культури студентів 

 

The successful development of society is an important improvement of science, art and technology that is essential in the preparation of future teachers of technology. The article analyzes the approaches to the definition of design culture as an important component of the professional training of the future teacher of labor education. Understanding design as a new type of design, artistic and technological activities of a person poses a future teacher with new tasks and encourages the search for more effective ways. At the same time, the main task in solving this issue remains the task of developing student competence in design. The peculiarities of the design culture development of students in the process of work on design projects are revealed. The result of the analysis of the definition of competence was the conclusion that competence is represented as a multi-faceted concept, as a qualitative characteristic of the individual's potential, the level of development of which depends on the degree of activity and achievement of the result of various human activities. Design, in turn, is determined by us as a creative design and artistic activity associated with the design of the objective world, the purpose of which is to form a harmonious object environment that satisfies the needs of man, as well as a product or result of this activity. Design is included in the professional-oriented technology of professional training of future teachers of labor education. Examples are given of the use of creative professional-oriented tasks at various stages of designing and interdisciplinary projects on modern vehicle tuning and brand development, the work of which contributed to the formation of a student's design culture. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Марущак О. В. Формування проектної культури майбутнього вчителя технологій / О. В. Марущак, Д. М. Луп’як // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні наук: реалії та перспективи. – Випуск 51 : збірник наукових праць. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – С. 174 –179.

Нешумов Б. В. Художественное проектирование / Б. М. Нешумов, Е. Д. Щедрин, Г. Б. Минервин. – М. : Просвещение, 1979. – 176 с.

Основи айдентики : методичний посібник / Ю. С. Кулінка, Л. П. Романко. – Кривий Ріг : КДПУ, 2017. – 94 с.

Проектна діяльність студентів педагогічного університету [методичні рекомендації] / Упорядники Л. О. Савченко, Ю. С. Кулінка. – Кривий Ріг : КДПУ, 2010. – 37 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.