СИНЕРГЕТИКА ЯК МЕТОД ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Олена Михайлівна Трифонова

Анотація


Стаття присвячена актуальній проблемі визначення місця синергетики у дослідженнях складних систем, до яких відносяться природничі, технічні та технологічні науки, психологія й педагогіка. Здійснено аналіз поняття інновації як перехідне до поняття синергетика. В цьому зв’язку не визнаючи однозначно причинно-наслідковий зв’язок між етапами еволюції у часі нерівноважної системи визначено напрямок розвитку самоорганізуючої системи. Окреслено особливості механістичної моделі світу, де час виступає придатком для спостерігача, і будь-який момент часу у минулому, нинішньому чи майбутньому не відрізнявся від будь-якого іншого моменту часу. Планети обертаються навколо Сонця, який би часовий етап дослідник не розглядав у минулому чи майбутньому, й у основах ньютонівської моделі світу нічого не змінюється. Висловлено думку, що синергетика у науці виступає як метод дослідження складних нерівноважних, відкритих, нелінійних систем і не є науковим підходом, а є методом дослідження. 

 

The article is devoted to the actual problem of determining the place of synergetics in the research of complex systems, which include natural, technical and technological sciences, psychology and pedagogy. An analysis of the concept of innovation as a transition to the concept of synergetics is carried out. In this regard, without recognizing the unequivocally causal relationship between the stages of evolution in the time of the nonequilibrium system, the direction of development of the self-organizing system is determined. The features of the mechanistic model of the world, where the time serves as an observer appendage, is outlined, and any time in the past, present or future does not differ from any other moment of time. The planets revolve around the Sun, which the researcher did not consider in the past or future in the time phase, and nothing changes in the foundations of the Newtonian model of the world. Such processes in time are not a kind of aberrations or deviations from the model of the world with reversed time. The processes associated with the reverse time associated with closed systems, if any, exist in reality. The irreversible processes are the source of order, and are connected with the openness of the system and the coincidence. Irreversible processes generate a high level of organization, in particular dissipative structures. Hence the new Pythagorean interpretation of the second principle of thermodynamics follows: entropy is not a phenomenon of directed slipping of the system into a state without any organization. Under certain conditions, entropy becomes a parent of the order. The problem of time can be characterized as a large synthesis that covers the reversible with irreversible, not only at the macroscopic level, but also at the level of the microscopic and submicroscopic. The irreversibility of time is not aberration, but a characteristic feature of most of the universe. It was suggested that synergetics in science serves as a method of studying complex non-equilibrium, open, nonlinear systems and is not a scientific approach, but is a research method.


Повний текст:

PDF

Посилання


Болотов В.А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе / В.А. Болотов, В.В. Суриков // Педагогика. – 2003. – № 10. – С. 8–14.

Буданов В.Г. Трансдисциплинарное образование и принципы синергетики. Синергетическая парадигма / Буданов В.Г. – М.: Московский синергет. форум, 2000. – 7 с.

Даниленко Л.І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи: [монографія] / Даниленко Л.І. – К.: Логос, 1998. – 140 с.

Дульнев Г.Н. Введение в синергетику / Дульнев Г.Н. – СПб: Проспект, 1998. – 256 с.

Загвязинский В.И. Педагогическое творчество учителя: [монография] / Загвязинский В.И. – М.: Педагогика, 1987. – 160 с.

Зязюн І.А. Синергетичні параметри педагогіки як детермінанти креативного навчання / І.А. Зязюн // Креативна педагогіка. – № 5. – 2012. – С. 7–14.

Игнатова В.П. Педагогические аспекты синергетики / В.П. Игнатова // Педагогика. – 2001. – № 9. – С. 26–30.

Кун Т. Структура научных революций. С вводной статьей и дополнениями 1969 г. / Кун Т. – М.: Прогресс, 1977. – 300 с.

Лаплас П. Изложение системы мира / Лаплас П. – Л.: Наука, 1982. – 367 с.

Ньютон И. Математические начала натуральной философии / Ньютон И.; перевод с лат. и примеч. А.Н. Крылова. – М.: Наука, 1989. – 688 с.

Садовий М.І. Історія фізики з перших етапів становлення до початку ХХІ століття: [навч. посібн. для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «ЦОП «Авангард», 2013. – [2-ге вид. переробл. та доп.] – 436 с.

Садовий М.І. Синергетика в педагогічній освіті: [робоча програма з дисципліни для студентів зі спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології)] – Режим доступу:https://owncloud.kspu.kr.ua/index.php/s/odeVX9KEO3SVL5h

Садовий М.І. Теорія самоорганізації та синергетики у навчанні студентів педагогічних ВНЗ: [посібник] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – 184 с.

Сиротенко Г.О. Інноваційний розвиток освіти: проблеми переходу від теорії до практики / Г.О. Сиротенко // Управління школою. – 2005. – № 1. – С. 15–18.

Трифонова О.М. Синергетичні особливості організації самостійної роботи студентів за інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О.М. Трифонова, М.І. Садовий // Зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту імені Павла Тичини / гол. ред.: М.Т. Мартинюк. – Умань, 2014. – Ч. 2. – С. 369–375.

Хуторской А.В. Педагогическая инноватика: методология, теория, практика: [науч. изд.] / Хуторской А.В. – М.: УНЦ ДО, 2005. – 222 с.

Юсуфбекова Н.Р. Общие основы педагогической инноватики: опыт разработки теории инновационных процессов в образовании: [монография] / Юсуфбекова Н.Р. – М.: ЦС ПО РСФСР, 1991. – 91 с.

Prigogine Ilya. Order out of chaos / Prigogine Ilya, Stengers Isabelle // Man’s new dialogue with nature Heinemann. – London, 1984. – Р. 10–432.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.