ТЕХНОЛОГІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 015 ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА. КОМПЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ
Анотація
Стаття присвячена особливостям застосування технології дистанційного навчання у процесі організації самостійної роботи студентів спеціальності 015 Професійна освіта. Комп’ютерні технології. З’ясовано, що основною метою дистанційного навчання студентів є виховання особистості, яка має бажання і здатність до спілкування, навчання та самоосвіти, а застосування дистанційних технологій у навчальному процесі ВНЗ стає не тільки доцільним, але й необхідним. Визначено, що важливою складовою частиною дистанційного навчання є його реалізація за допомогою використання інформаційних технологій, а саме системи управління навчанням, які створені для розроблення, управління й поширення навчальних матеріалів он-лайн із забезпеченням спільного доступу багатьох користувачів. Проаналізовано можливості системи дистанційного навчання Moodle, для забезпечення різноманіття процедур навчання онлайн, комбінування яких призводить до організованого та ефективного навчання в навчальному закладі.
The article is devoted to the peculiarities of the use of distance learning technology in the process of organizing independent work of students of the specialty 015 Professional Education. Computer Technology. It is revealed that the main goal of distance learning of students is the upbringing of a person who has the desire and ability to communicate, study and self-education, and the use of remote technologies in the educational process of the university becomes not only appropriate, but also necessary. It has been determined that an important part of distance learning is its implementation through the use of information technology, namely, the training management system, which is created for the development, management and distribution of educational materials online, ensuring the sharing of many users. The main examples of the possibilities of the Moodle distance learning system are analyzed and provided, in order to provide a variety of online training procedures, which combine to lead to organized and effective learning at an institution, namely, students receive: access to teaching materials (lecture texts, tasks for practical / laboratory and independent work; additional materials (books, guides, manuals, methodical developments) and means for communication and testing; tools for group work (forum, chat, seminar, webinar); the possibility of viewing the results of passing a distance course by a student; the opportunity to view the results of the test; ability to communicate with a teacher through personal messages, forum, chat; ability to download files with completed tasks; possibility to use reminders about events in the course. Teachers are provided with the following main opportunities: the use of tools for the development of author's distance courses; placement of teaching materials and presentation materials in various formats and through additional plug-ins; adding various course elements. It is determined that solving many problems hindering the introduction of distance learning in the field of pedagogical education in Ukraine lies in the field of theoretical substantiation and development of modern pedagogical technologies and technologies. Therefore, it would be advisable to continue studying in the development of technology for the presentation of informational texts in distance courses on pedagogical disciplines, the development of virtual laboratory work and the organization of feedback between a student and a teacher in a distance course
Повний текст:
PDFПосилання
Болюбаш Н.М. Фактори та умови формування професійної компетентності майбутніх економістів засобами інформаційного середовища Moodle [Електронний ресурс] / Н.М. Болюбаш // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 3 (17). – Режим доступу : http://www.ime.eduua.net/em17/emg.html.
Дистанційне навчання як сучасна освітня технологія [Електронний ресурс]: матеріали міжвузівського вебінару (м. Вінниця, 31 березня 2017 р.) / відп. ред. Л.Б.Ліщинська. – Вінниця : ВТЕІ КНТЕУ, 2017. – 102 с.
Осадча К.П. Організаційні проблеми впровадження системи управління курсами у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій [Електронний ресурс] / К.П. Осадча, В.В. Осадчий. – Режим доступу: http://2013.moodlemoot.in.ua/ course/view.php?id=24〈=ru.
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс]: Указ Президента України від 25.06.2013 № 344/2013. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.
Рыбалко Е. В. Сравнительный анализ дидактических принципов традиционного и дистанционного образования / Е. В. Рыбалко // Вторая международная конференция «Интернет, образование, наука 2000». – Винница, 10–12 октября 2000. – С. 161–163.
Фоменко Н.А. Правова педагогіка / Н.А. Фоменко, М.І. Скрипник, О.В. Фатхутдінова. – Херсон: Олді-плюс, 2015. – 326 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.