КОМПЕТЕНТНИЙ ПІДХІД ПРИ ВИКОРИСТАННІ ПАКЕТУ MATHCAD ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ІНЖЕНЕРА-ПЕДАГОГА З «КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ»

Денис Васильович Гринь

Анотація


В статті обговорюються цілі, завдання, зміст процесу формування профоріенційної компетенції учнів в процесі вивчення середовища MathCAD підготовці майбутнього фахівця інженера-педагога з «комп’ютерних технологій», як перехідної ланки при програмуванні, що дасть змогу студентам на початку навчатись на більш простих для сприйняття та оволодіння програмними продуктами.

 

Each stage of development of society assumes a certain level of efficiency and productivity of human activities. The activity of each individual is assessed in terms of compliance with its established standards, patterns and norms. Similar patterns of activity (skills, skills) of a certain level and quality are considered competences. Competence in a certain sphere is manifested as the realization of individual abilities and human experience in solving the tasks assigned to it. This is especially true and obvious in the field of application of modern information technologies in various fields of knowledge. Knowledge of computer mathematics (SCM) systems today is a special key competence both in mathematics itself and in those areas where mathematics is used as a tool for solving problems. Mathematical and scientific and technical calculations are an important area of application of personal computers. Often they are performed using programs written in a high-level language, such as BASIC or Pascal. Today, this work is often performed by an ordinary PC user. To do this, he is forced to learn programming languages and numerous, sometimes very delicate, whimsical numerical methods of mathematical calculations. Often, while out of hand an able physicist, chemist or engineer go far from the perfection of the program. This is not a completely normal situation, it can improve the application of integrated software systems for the automation of mathematical calculations (Eureka, MathCAD, MatLab, etc.). Here we consider the possibilities and evolution of one such system - MathCAD. Solving problems from various subject areas in MathCAD allows you to form key competencies, such as the ability to analyze processes, build their mathematical models, validate the choice of a method for solving a formalized problem, analyze the models obtained for adequacy and accuracy, perform a computational experiment, and interpret the results of calculations. Working with formulas gives students the opportunity to more deeply understand the interrelation of analytical expressions, evaluate the suitability of formulas, the content side is processed by the data being developed, and the mathematical culture is developed. Managing students through computer simulation by changing the process parameters allows you to collect individual experience, develop intuition, and the ability to make independent decisions. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: посібник для вчителів / М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. – 182 с.

Cемеріков С. О. Інформаційні технології математичного призначення в курсі фізики середньої та вищої школи [Електронний ресурс] / С. О. Семеріков, С. В. Шокалюк. – Режим доступу: http://www.mvf.kam- pod.org/zbirnuku/Zbirnyk14/e-book/2_19_Shokolyuk_Semerikov.pdf.

Раков С. А. Формування математичних комптентностей учителя математики на основі дослідницького підходу в навчанні з використанням інформаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец 13.00.02 «Теорія і методика навчання інформатики» / С. А. Раков. – Київ, 2005. –51 с.

Співаковський О. В. Теоретико-методичні основи навчання вищої математики майбутніх вчителів математики з використанням інформаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец 13.00.02 «Теорія і методика навчання інформатики» / О. В. Співаковський. – Київ, 2004. – 46 с.

Красножон О. Б. Комп’ютерна підтримка методів Адамса і Рунге-Кутта наближеного розв’язування диференціальних рівнянь [Електронний ресурс] / О. Б. Красножон // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5(19). – Режим доступу до журн. : http://www.ime.eduua.net/em.html.

Овсієнко Ю. І. Методика вивчення алгоритму побудови математичних моделей методом найменших квадратів із використанням комп’ютерної техніки [Електронний ресурс] / Ю. І. Овсієнко, Л. О. Флегантов // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 4(18). – Режим доступу до журн.: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Бесклінська О. П. Інтерактивні технології при вивченні математичних дисциплін у вищих навчальних закладах [Електронний ресурс] / О. П. Бесклінська. – Режим доступу : http://www.knlu.kiev.ua/ua/c_inf/conf/02_Besklinska.pdf.

Монахов В. М. Технологические основы конструирования и проектирования учебного процесса: монография / В. М. Монахов. – Волгоград : «Перемена», 1995 – 260 с.

Інноваційні інформаційно-комунікаційні технології навчання математики: навч. посібник / В. В. Корольський, Т. Г. Крамаренко, С. О. Семеріков, С. В. Шокалюк; наук. ред. Академік АПН України, д.пед.н., проф. М. І. Жалдак. – Кривий Ріг : Книжкове видавництво Кирєєвського, 2009. – 324 с.

Павловский, А. И. Пакет MathCAD и компьютерное моделирование для учащихся лицея / А. И. Павлов- ский, С. В. Шушкевич // Информатизация образования. 2005. № 2. С. 63–74.

Шушкевич, Г. Ч. Введение в MathCAD 2000: учеб. пособие / Г. Ч. Шушкевич, С. В. Шушкевич. Гродно : ГрГУ имени Я. Купалы, 2001. 140 с.

Очков В.Ф. MathCAD 14 для студентов и инженеров: русская версия. СПб.: BHV, 2009.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.