АКТИВІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Олександр Анатолійович Гавриленко

Анотація


На основі аналізу наукових джерел з питань активізації дослідницької роботи майбутніх учителів математики та практичних робіт зі студентами в даній статті визначені завдання формування дослідницької компетентності майбутніх учителів математики. Обґрунтовано можливості використання хмарних технологій для активізації дослідницької роботи студентів.

Ключові слова: дослідницька робота, хмарні технології, майбутній учитель математики, фрактальна графіка. 

 

Based on the analysis of scientific sources on the activation of the research work of future teachers of mathematics and practical work with students, this paper defines the tasks forming the research competence of future teachers of mathematics. Just in this regard the combination of traditional methods used in higher education institutions with the use of the latest information and communication technologies, in particular cloud, as a modern component of the information and educational environment, has proven to be the best. The possibilities of use of cloud technologies for activating research work of students are substantiated.

Nowadays, the capabilities of Derive, Maple, Mathematica, MathCAD, Matlab, Maxima, Sage, etc. are widely described. However, a student or a graduate student should independently choose software products that will be most effective in solving specific research tasks.

SaaS (Software as a service) is a cloud-based model that is determined by providing software to consumers, in which a provider develops and manages the software environment, and manages it to use its customers (users) over the Internet. Customers do not pay for the ownership of software products, and reimburse the providers of cloud services SaaS, their actual use. Sometimes SaaS providers call this cloud model as On-Demand (upon request).

We propose, as one of the ways to intensify the research work of future teachers of mathematics through the use of cloud technologies and the possibilities of fractal calculations. Fractal (Latin fractus - crushed) is a non-system structure that is repeated. In the broadest sense, the fractal means a figure whose small parts are arbitrarily large in size and are similar to itself.

Key words: research  work, cloud technologies, future teachers of mathematics, fractal graphics. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Закон України “Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки” // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2007, № 12. – С. 102.

Мандельброт Б. Фрактальна геометрія природи. — М.: «Інститут комп’ютерних досліджень», 2012.

Морзе Н.В. Формування й оцінювання ІК-компетентностей науково-педагогічних працівників в умовах впровадження дистанційних технологій/ Н.В.Морзе, О.Г.Глазунова / [Електронний ресурс] Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. Режим доступу: http://www.journal.iitta.gov.ua.

Нікуліна А.В. Педагогічна майстерність як вищий рівень професійної компетентності педагога / Науково-методичний журнал. Професійна освіта: теорія і практика. -2008. -№1-2. –С 23-29.

Пайтген Х.О., Ріхтер П. Х. Красота фракталів. - М.: «Мир», 2003.

Сороко Н. В. Проблема оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів (досвід Литви та Естонії) / Н.В. Сороко/ Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації: матеріали методол. семінару 3 квіт. 2014 р., м.Київ: [у 2 ч.]. Ч.2 / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий (заст. голови), О.І.Ляшенко (заст. голови) та ін.] – К.: Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014 –292 с.

Федер Е. Фракталы. - М: «Мир», 1991.

Фоменко А. Т. Наглядна геометрія і топологія. - М.: изд-во МГУ, 1993.

Шредер М. Фрактали, хаос, степеневі закони - Іжевськ: «РХД», 2001.

Хуторський А. В. Ключеві компетенції як компонент особистісноорорієнтованої парадигми освіти/А. В. Хуторський // Народна освіта. –– №2. – С. 55. 2002.

Баранова Е.В., Лаптев В.В., Симонова И.В. Технологии обучения в процессе развития профессиональной компетентности магистров по направлению «Педагогическое образование» в области информатики и информационных технологий //Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И.Герцена. 2011. - №142. – С. 92-101.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.