ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЕКОЛОГІВ ПІД ЧАС ЛАБОРАТОРНИХ ЗАНЯТЬ З ЕКОЛОГІЧНИХ БІОТЕХНОЛОГІЙ

Валентина Григорівна Шевченко, Вікторія Михайлівна Лавріненко

Анотація


 У статті розглянуто різноманітні підходи до визначення поняття «компетентність». Описана сутність поняття «професійна компетентність». В статті зазначені характеристики та складові професійної компетентності. Розкрито методичні особливості формування професійної компетентності у майбутніх фахівців екологів під час виконання лабораторних занять з дисципліни «Екологічні біотехнології». Розглядається роль лабораторних робіт із даної дисципліни у формуванні професійних компетентностей майбутніх екологів. Описані методичні функції підготовчого, основного та кінцевого етапу лабораторного заняття. До основних груп професійних навичок, необхідних для студентів екологів і які формуються під час виконання лабораторного заняття належать інтелектуальні та сенсомоторні. Вказано форми роботи, які є важливим засобом оперативного зворотного зв’язку між викладачем і студентом.

Ключові слова: біотехнологія, екологія, лабораторне заняття, компетентність, формування професійних компетентностей.

 

Due to the abrasive relationships between human and environment, there is a significant demand for highly qualified specialists in the field of ecology. The article deals with various approaches to the following definitions as «competence» and «professional competence». In the article specific characteristics and components of professional competence, which reflect its essence and content, are indicated. Professional competence is an integrated, all-inclusive concept that combines the acquired knowledge, skills and experience, as well as abilities of individual, indicators of general culture and ability to perform professional duty. Competent specialist must have professional knowledge, skills and experience, make right and the most optimal solutions, have analytical and critical thinking, as well as understand and accept the points of view of his or her colleagues. The article contains methodological features of formation of professional competence of future environmental experts during their laboratory classes on course «Environmental Biotechnology». Also the role of the laboratory classes on the abovementioned course in the formation of professional competences of the future environmental experts is discussed in the article. Described the methodological functions of preparatory, main and final stages of the laboratory class. During the preparatory stage formulation of the educational goal and creation of the cognitive motivation are very important. To generate the cognitive interest to the topic that should be studied it is necessary to give relevant examples, which demonstrate the professional importance of this material. During the main stage of the laboratory class it is advisable to make the formation of professional skills and experience of future environmental expert. The main groups of professional skills, needed for students- ecologists, which are formed during the laboratory classes, are intellectual and sensory-motor groups. Intellectual skills are developed during the performance of various tasks of different level of complexity. Sensory-motor skills are formed during the preparation of specimens, when students work with microscopes and instruments, in the process of schematic representation of certain objects during the execution of laboratory works in their workbooks. During the consolidation of knowledge at laboratory classes students perform logical tasks on the basis of existing theoretical knowledge and associative connections.

Key words: biotechnology, ecology, laboratory classes, competence, formation of professional competence

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Антонець А., Флегантов Л. Математична компетентність, як важлива складова професійної підготовки майбутніх фахівців аграрного профілю / А. Антонець, Л. Флегантов // Наукові записки – Випуск 10. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 3. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – С. 3-7.

Гуренкова О. Модель формування екологічної компетентності майбутніх фахівців водного транспорту / О. Гуренкова // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Науково-методичний журнал. – 2008. – No 1. – С. 25-30.

Дорофеев А. Профессиональная компетентность как показатель качества образования / А. Дорофеев // Высшее образование в России – М., 2005. – No 4. – С. 30-33.

Закон України «Про вищу освіту» від 25.12.2002 зі змінами, внесеними згідно із законом No 380-ІУ (380-15) // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2002. – No 20. – 134 с.

Никитина Л. Технология формирования профессиональной компетентности / Л. Никитина, Ф. Шагеева, В. Иванов // Высшее образование в России. – М., 2006. – No 6. – С. 125-127.

Подоляк В. О. Формування в учнів системи наукових компетентностей в галузі сучасного виробництва. [монографія] / В. О. Подоляк. Вид.2-ге, перероб. і доп. – Вінниця: Книга-Вега, 2002. – 462 с.

Шапран Ю. П. Сутнісні ознаки, структурні компоненти і вимірювання екологічної компетентності студентів-біологів педагогічного університету / Ю. П. Шапран // Педагогічна світа:теорія і практика. Збірник наукових праць. Випуск 18 (1-2015). – Кам’янець-Подільський: ПП Зволейко Д. Г., 2015. – С. 320-325.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.