ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ У РЕАЛІЗАЦІЇ STEM-ОСВІТИ НА УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ

Наталія Миколаївна Толоконнікова, Олена Юріївна Васильків

Анотація


 Однією з провідних тенденцій розвитку сучасної освіти є інформатизація суспільства. Процес інформатизації спричиняє необхідність у постійному підвищенні професійного рівня як окремої людини, так і колективу, спонукає до володіння засобами інформаційних і комунікаційних технологій, нової підготовки випускника, нового змісту та якості освіти. Крім того прогрес суспільства, швидкий перехід до ринкових відносин, змінює вимоги до підростаючого покоління. Важливо, щоб існувала певна система, в якій були б взаємопов’язані розділи природничих предметів, ІКТ, напрямки технічного прогресу і окремі питання прикладної біології, хімії та фізики. Саме STEM-освіта може виступати у ролі такої системи. Стаття присвячена висвітленню питання застосування ІКТ на уроках природничого циклу. Проаналізовані основні проблеми на шляху реалізації STEM-освіти.

Ключові слова: ІКТ, STEM-освіта, уроки природничого циклу, STEM-грамотність.

 

One of the main trends of modern education is the information society. Informatization process entails the need for continuing professional level both individual and collective, encourages ownership of the means of information and communication technologies, new graduate training, new content and quality of education. Besides the progress of society, a rapid transition to a market economy, changes the requirements for the younger generation. It is important that there should be some system, which would be interconnected sections of natural objects ICT trends and technological progress and some issues of applied biology, chemistry and physics. An increasing number of jobs at all levels—not just for professional scientists—require knowledge of STEM. In addition, individual and societal decisions increasingly require some understanding of STEM, from comprehending medical diagnoses to evaluating competing claims about the environment to managing daily activities with a wide variety of computer-based applications. The STEM-education can act as such system. The purpose of research is to analyze the nature and content of the STEM-education, to identify the main problems and contradictions, and to identify the main approaches to its development. The study identifies a number of significant problems and contradictions in implementing STEM-education. The traditional education system does not fully meet the requirements and demands of education and training of the workforce of the XXI th century. There is a decrease of motivation for teaching STEM-subjects and career choices of this type. There is a low level of academic achievement in the disciplines of natural science cycle, and the lack of ability to address the real problems that require knowledge and applications of STEM- disciplines. The article highlighted the complexity and diversity of STEM-education. STEM-education allows pupils to better apply their knowledge to solve professional problems and issues (including through improving skills highly thought). We talk about introducing STEM-education in Ukrainian schools still early, but the elements of STEM-education may implement the lessons of the natural cycle and effectively implement a new model of teaching natural sciences. The new teachers generation should be able to efficiently select and apply those same techniques that fully contribute to the objective, namely the harmonious development of students taking into account their individual characteristics.

Keywords: ICT, STEM-education, lessons of the natural cycle, STEM-literacy.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гриб’юк О. О. Розв’язування евристичних задач в контексті STEM-освіти з використанням системи динамічної математики GeoGebra / О. О. Гриб’юк, В. Л. Юнчик // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. // Збірник наукових праць – Випуск 27 / – Київ-Вінниця: Планер, 2015. –

С. 138-155.

Кириченко В. Г. Готовність вчителів до використання ІКТ на уроках хімії та біології як засіб розвитку професійної компетентності вчителя. Методичне дослідження // В. Г. Кириченко. – Макіївка: НМЦ, 2013. – 12 с.

Нова українська школа: основи Стандарту освіти. – Львів, 2016. – 64 с.

Чемеков В. Н., Крылов Д. А. STEM – новый подход к инженерному образованию / В. Н. Чемеков, Д. А. Крылов // Вестник Марийского государственного университета. – Выпуск No 5 (20). – Йошкар-Ола, 2015. – С. 59-64.

Dugger, W. E. Evolution of STEM in the United States. [Електронний ресурс] / W. E. Dugger / 6th Biennial International Conference on Technology Education Research, Gold Coast, Queensland, Australia. 2010. – Режим доступу до ресурсу:

http://www.iteea.org/Resources/PressRoom/ AustraliaPaper.pdf.

Levy, F., Murmane, R.J. Information and Communication Technologies (ICT) in Biology Teaching in Slovenian Secondary Schools / F. Levy, R. J. Murmane // Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2010, 6(1), pp. 37-46.

Sanders, M. STEM, STEM education, STEMmania. [Електронний ресурс] / M. Sanders // The Technology Teacher. 2009. No 68 (4). C. 20-26. – Режим доступу до ресурсу: http://www.artstem.org/wpontent/ uploads/2010/09/Sanders_STEM_VTProgram.pdf

Winning the Race to Educate Our Children. Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education in the 2012 Budget (White House Office of Science and Technology Policy). [Elektronnyi resurs]. URL: https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/microsites/ostp/OSTP-fy12-STEM-fs.pdf svobodnyi

Zuga, K. National Science Foundation. STEM and Technology Education. [Електронний ресурс] / К. Zuga. – 2007. – Режим доступу до ресурсу: http://www.iteea.org/mbrsonly/Library/WhitePapers/ STEM(Zuga).pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.