МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ «МАГНІТНЕ ПОЛЕ ТА ЙОГО ХАРАКТЕРИСТИКИ. ЕЛЕМЕНТИ МАГНІТОБІОЛОГІЇ»

Світлана Миколаївна Стадніченко

Анотація


 У статті порушено проблему модернізації методики навчання медичної біофізики. У роботі проаналізовано зміст підручників з фізики для середньої школи і з медичної біофізики для вищих медичних закладів освіти з метою виявлення наявності й обсягу в них матеріалу з теми, у тому числі професійно спрямованого змісту і досліджено рівень підготовки студентів для засвоєння теми. На основі структурно-логічного аналізу навчального матеріалу запропоновано ефективні методичні прийоми формування системи знань з теми «Магнітне поле та його характеристики. Елементи магнітобіології» для реалізації якісної фахової підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних закладах освіти. Наведені сучасні результати досліджень у магнітобіології, магнітодіагностиці і магнітотерапії. Виокремлено професійно значимі питання теми. Запропоновані приклади застосування різних механізмів інтеграції репродуктивної і творчої навчально- пізнавальної діяльності студентів.

Ключові слова: методика навчання медичної біофізики, магнітне поле, магнітобіологія, магнітодіагностика, магнітографія, магнітотерапія.

 

This article deals with the problem of teaching methods modernisation as to medical biophysics. The effective methodical techniques students' knowledge of formation system on the theme «Magnetic field and its characteristics. Elements of magnetobiology» are proveded. The suggested methodical techniques are of great importance for realization of high-quality professional training of future doctors at higher medical institutions. Modern research results of magnetobiology, magnetodiagnostics and magnetotherapy are presented in the article. The article analyzes the content of the textbooks on physics for secondary schools and on medical biophysics in the high medical institutions in order to find out the presence and the size of the material on the theme «Magnetic field»in the textbooks. This work investigates the level of students' training in material's mastering. Here it is given in a systemized way the material about magnetic field's features, magnetic properties of the biological tissues, influence of geomagnetic and technogenic storms on human's body, methods of magnitography and methods of treatment in the magnetic fields. The items of additions to the theme are highlighted: 1. Magnetobiology as a science. 2. Magnetometers. SQUID – ultrasensitive sensors for recording magnetic fields. 3. Magnetogram and dynamic magnetic picture of man. 4. The influence of geomagnetic and technological storms on the functioning of the human body. 5. Measures to prevent the negative effect of the magnetic field. 6. Diagnosis of diseases based on changes in the biomagnetism of organs and tissues. 7. The correct dosage of the magnetic fields in the treatment of pathological processes. It is offered a scheme of educational material learning for planning of the work in the classrooms and extracurricular self working: 1. Magnetic field and its characteristics. Physical basis of magnetobiology. 2. Magnetic properties of substances and biological tissues. 3. Magnetobiology: the biological effect of the magnetic field; the magnetic field of organs and tissues; the magnetosphere, geomagnetic and technological storms. 4. Physical basis of magnetic field use in medicine: magnetic diagnosis (magnetography, NMR - tomography); methods of treatment with magnetic fields. Examples of various integration mechanisms of reproductive and learning students’ activity are also given in the article.

Key words: methods of medical biophysics teaching, magnetic field, magnetobiology, magnetodiagnostics, magnetography, magnetotherapy.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бар’яхтар В. Г. Фізика. 11 клас. Академічний рівень. Профільний рівень. / В. Г. Бар’яхтар, Ф. Я. Божинова, М. М. Кірюхін, О. О. Кірюхіна. – Х.: Ранок, 2011. – 320 с.

Жиленко О. П. Узагальнюючий урок з теми «Електромагнітне поле» [Електронний ресурс ] / О. П. Жиленко. – Режим доступу: http://static.klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/414/68941/sitepage_27/ files/urok.doc.

Засєкіна Т. М. Фізика: підруч. для 11 кл. (академ. рівень, профільний рівень) / Т. М. Засєкіна, Д. О. Засєкін. – Харків: Сиция, 2011. – 336 с.

Ємчик Л. Ф. Основи біологічної фізики і медична апаратура: підручник / Любов Федорівна Ємчик. – К.: ВСВ «Медицина», 214. – 392 с.

Каленникова Т. О. Методичні особливості викладання теми «Магнітне поле» при вивченні основ біофізики / Т. О. Каленникова // Наукові записки. – Вип. 82. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2009. – Ч. 2. – С. 186-191.

Ковалева А. В. Влияние электромагнитных полей и излучений на биообъекты / А. В. Ковалева // Актуальні питання біології, екології та хімії. – 2009. – Т. 1, No 1. – С. 64-85.

Коршак Є. В. Фізика: підруч. для 11 кл. (рівень стандарту) / Є. В. Коршак, О. І. Ляшенко, В. Ф. Савченко. – К.: Генеза, 2011. – 256 с.

Лещенко В. Г. Медицинская и биологическая физика: учеб. пособие / В. Г. Лещенко, Г. К. Ильич. – Минск: Новое знание; М.: ИНФРА-М, 2012. – 552 с.

Медична і біологічна фізика: підруч. для студ. / О. В. Чалий, Б. Т. Агапов, Я. В. Цехмістер [та ін.]; за ред. О. В. Чалого. – К.: Книга плюс, 2005. – 760 с.

Остафійчук Д. І. Магнітне поле. Магнітобіологія. Магнітотерапія (огляд літератури) / Д. І. Остафійчук, В. В. Волощук, Ю. А. Білобрицький // Буковинський медичний вісник. – Чернівці: Вид-во Буковинського держ. медич. ун-ту, 2016. – Том 20. – No 3 (79). – С. 215-218.

Ремизов А. Н. Медицинская и биологическая физика: учеб. для вузов / А. Н. Ремизов, А. Г. Максина, А. Я. Потапенко. – М.: Дрофа, 2010. – 558 с.

Садовий М. І., Трифонова О. М. Методичні проблеми створення засобів діагностики знань студентів // Педагогічні науки. – Херсон: Вид. дім: «Гельветика», 2016. – Вип. LXXI. Т. 1. – С. 64-70

Сиротюк В. Д. Фізика: підруч. для 11 кл. (рівень стандарту) / В. Д. Сиротюк, В. І. Баштовий. – Харків: Сиция, 2011. – 304 с.

Стадніченко С. М. Формування системи знань про рентгенівське випромінювання в студентів вищих медичних закладів // Зб. наук. праць «Педагогічні науки» / За ред. В. Л. Федяєвої. – Херсон: В-во «Вид. дім «Гельветика», 2016. – Вип. LXXII, T. 1. – 180 с. – С. 158-165.

Тиманюк В. А. Биофизика: учеб. для студентов вузов / В. А. Тиманюк, Е.Н. Животова. – К.: Изд-во НФАУ, 2003. – 704 с.

Физиотерапия [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=p_huLFLeJ3Q

NG: С точки зрения науки: Дело о планете Земля: Магнитное поле Земли [Електронний ресурс] – 2009. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Nn73vBq_QT0


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.