ЕСТЕТИКО-ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ СФЕРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Людмила Василівна Мартиненко

Анотація


У статті розкрито культуротворчу функцію освіти, яка передбачає формування у молоді як інтересу до широкої освіченості, так і високого естетико-культурного рівня особистості. Естетичний смак – одна з найважливіших характеристик особистого становлення кожної окремої людини і визначається як здатність особистості до індивідуального відбору естетичних цінностей, а тим самим і до саморозвитку. Враховуючи специфіку роботи у сфері обслуговування, професійна підготовка фахівців цієї галузі повинна орієнтуватися на формування творчого підходу до трудової діяльності, розвиток професійних комунікативних навичок, уміння переконувати партнера під час спілкування і формування вмінь орієнтуватися в культурологічній, художньо-естетичних і моральних ситуаціях, поводитись у житті
відповідно до вимог суспільства, висунутих перед культурною, інтелігентною і професійною особистістю.

 

This article reveals the cultural function of education, which provides for the formation of young people as an interest in broad education, as well as a high aesthetic and cultural level of the individual. Aesthetic taste is one of the most important characteristics of personal development, reflecting the degree of definition of each individual and is defined as the individual's ability to individually select aesthetic values, and thus to self-development. Taking into account the specifics of the work in the
service sector, the professional training of the specialists of this branch should be guided by the formation of a creative approach to work, the development of professional communication skills, the ability to convince the interlocutor, the formation of skills to orientate in cultural, artistic - aesthetic and moral situations, to behave in life in accordance With the requirements put forward before a cultural, intelligent and professional personality. The article is to study the specific work in the service, professional training needs of the industry guidance on forming a creative approach to work. Aesthetic and psychological training of future specialists in maintenance advisable understood as a purposeful process of activating abilities and personality traits with the obligatory account the ability to perceive and transform the reality of the laws of beauty that is done by learning and learning technologies in business services and education and professional development in the future humanistic qualities, aesthetic feelings, the desire for harmony in life based on self-identity. Aesthetic and psychological training of this sector of the economy is necessary and perspective in line with the increasing culture of public service and representativeness of state institutions related to international service. This leads to the need for training skilled service workers with a high level of total personal culture.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гончаренко С. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. – 376 с.

Зязюн І. А. Естетичні засади розвитку особистості / Іван Зазюн // Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм: проблеми, теорія і практика підготовки вчителя – вихователя, викладача: матеріали всеукр. наук.-практ. конф. / НПУ ім. М. П. Драгоманова. – К., 2005. – С. 8-17.

Левчук Л. Т. Естетика: підручник / Л. Т. Левчук, Д. Ю. Кучерюк, В. І. Панченко; за заг. ред. Л. Т. Левчук. – Київ : Вища шк.., 1991. – 302 с.

Олдер Г. НЛП. Полное практическое руководство: вводный курс / Г. Олдер, Б. Хєзер; пер. с англ. – К., 2001. – 231 с.

Педагогічна майстерність: підручник / [І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.]; за ред І. А. Зязюна. – К.: Вища шк., 2008. – 376 с.

Психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. – К.: Вища шк., 1982. – 213 с.

Роменець В. А. Психологія творчості: навч. посіб. – 2-е вид., доп. – К.: Либідь, 2001. – 310 с.

Шіллер Ф. Естетика / Ф. Шіллер. – К.: Мистецтво, 1974. – 391 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.