ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ НЕЗАЛЕЖНОГО ТЕСТУВАННЯ: ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ОБ’ЄКТИВНОЇ ОЦІНКИ ЗНАНЬ

Тетяна Василівна Зайцева, Людмила Володимирівна Кравцова, Наталія Геннадіївна Камінська

Анотація


Стаття присвячена аналізу дослідної експериментальної роботи з інтеграції навчального процесу на основі компетентнісного підходу в державну освітню політику України, яка проводиться в Херсонській державній морській академії. Одним із напрямків цієї роботи є створення та впровадження платформи дистанційної освіти для підтримки навчального процесу. Основним напрямком роботи була повна заміна класичної методики проведення екзаменаційної сесії на комплексне тестування, яке охоплює всі дисципліни від 1 до 5 курсу навчання та проводиться на основі платформи дистанційної освіти.
Результати проведеного експерименту показали, що власний сайт дистанційного навчання є дієвим засобом як вивчення саме навчального матеріалу, так й перевірки якості його засвоєння, об’єктивного оцінювання знань курсантів, їх компетентності як майбутніх фахівців.

 

The article is devoted to the analysis of research experimental work on the integration of the educational process on the basis of the competence approach in the state educational policy of Ukraine, which is held in the Kherson Maritime Academy. One of the directions of this work is the creation and implementation of a distance education platform to support the educational process in the KSMA. Competent-oriented vocational education is the reaction of the education system to the changes that have occurred in the social and economic sphere, to the processes that have emerged together with the market economy. The distance learning system of KSMA is built on the basis of the open Moodle platform, which offers a wide range of opportunities to fully support the learning process in the remote environment, namely, a variety of ways of presenting the training material, testing knowledge and monitoring progress. The peculiarity of the developed system is that the effectiveness of the training
strategy is provided by taking into account the psychological characteristics of the user contingent, the ultimate goal of training, the motivation of the whole process of education, namely, the specifics of the seaman's profession. One of the main directions of the work was a complete replacement of the classical methodology for conducting the examination session for complex testing, which covers all disciplines from 1 to 5 courses of study and is conducted on the basis of a distance education platform.
The use of the distance learning system, taking into account the specificity of the professional orientation, positively influenced the improvement of the training quality of the marine industry specialists, the competence of future specialists and the ability to perform complex tasks related to their professional activities. The results of the experiment showed that own site of distance learning is an effective tool for studying the teaching material and for testing the quality of its learning.


Повний текст:

PDF

Посилання


Національний класифікатор України: Класифікатор професій ДК 003-10 [Електронний ресурс]. – Київ, 2010. – Режим доступу: http://kodeksy.com.ua/ka/buh/kp.htm

Биков В. Ю. Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення / В. Ю. Биков, В. В. Лапинський // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. – № 2. – С. 3-6.

Кухаренко В. М. Теорії навчання на сучасному етапі розвитку дистанційного навчання / В. М. Кухаренко // Теорія та методика електронного навчання. Вип. 3. – Кривий Ріг. – 2012. – С. 153-161.

Триус Ю. В. Система електронного ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. – Черкаси. – 220 с.

Смірнова-Трибульска Є. М. Дистанційне навчання з використанням системи MOODLE: Навчально-методичний посібник. / Смірнова-Трибульска Є. М. – Херсон: Видавництво Айлант, – 2007. – 465 с.

Cайт дистанційного навчання ХДМА. Режим доступу до сайту: http://www.dist.kma.ks.ua/.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.