РОЛЬ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У ФОРМУВАННІ ПЕДАГОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА (ЗА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯМИ)»

Ольга Миколаївна Внукова

Анотація


Стаття присвячена розгляду педагогічних компетентностей як інтегральних у підготовці інженерів-педагогів. Використовуючи методи аналізу та узагальнення, визначено педагогічні компетентності для майбутніх бакалаврів, деталізовано ці компетентності для спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». Обґрунтовано можливості навчальних дисциплін «Професійна педагогіка»,
«Методика професійного навчання», а також педагогічної практики у формуванні педагогічних компетентностей здобувачів першого рівня вищої освіти зазначеної спеціальності. Розкрито досвід організації та формулювання завдань практичної підготовки у КНУТД для набуття педагогічних компетентностей студентами інженерно-педагогічних спеціальностей. Результати можуть бути використані у розробці стандартів вищої освіти, освітніх програм, для обґрунтування рівнів та критеріїв педагогічних компетентностей та у практиці підготовки студентів спеціальності «Професійна освіта» (за спеціалізаціями) на першому рівні вищої освіти.

 

The article addresses the teaching competencies as an integral in the preparation of engineers-teachers. Using the methods of analysis and synthesis, the pedagogical competencies of bachelors, especially the ability to solve complex problems and unforeseen problems in specialized areas of study, responsible for the professional development of individuals and groups. The article highlights these competencies for the specialty «Professional Education (by specialization)». Among them: the ability to demonstrate knowledge and understanding of the methods, forms and means of training and education,
pedagogical influence techniques, specific terminology; ability to monitor the learning process, to develop teaching-learning tools, to carry out work to improve the training and methodological support and organization of educational work; the ability to solve the educational challenges; possession of pedagogical technologies and technologies of introduction of the ideas of modern pedagogy and innovative methods of training in the educational process; the ability to use distance learning technologies; ability to develop and improve the methodological support of the educational process, to bear personal responsibility for creating a safe learning environment, willingness to cooperate with enterprises and institutions in the organization and carrying out of vocational training; employment practices and the ability to independently acquire new knowledge and skills in their specialty. The author focuses on the disciplines opportunities «Professional Pedagogy», «Methods of vocational training» as well as practical training in the formation of pedagogical competences of applicants bachelor level of higher education this specialty. Experience in organizing and formulating tasks of practical training at the
Kiev National University of Technology and Design for the acquisition of teaching competencies students of engineeringpedagogical specialties has been opened. The results of this investigation can be used in the development of standards of higher education, research and educational programs to justify the levels and criteria of pedagogical competence in the practice of training of students of the specialty «Professional Education» (by specialization) at the first level of higher education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Ежова О. В. Компетентностный подход к формированию образовательной программы будущих инженеров-педагогов (специализация – технология изделий легкой промышленности) / О. В. Ежова // Инженерное образование. – 2016. – № 19. – С. 56-61.

Єжова О. В. Теорія і практика створення прогностичних моделей підготовки кваліфікованих робітників швейної галузі: монографія / О. В. Єжова. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – 472 с.

Котикова О. М. Зорієнтованість на практику як проблема формування змісту психолого-педагогічної підготовки / О. М. Котикова // Проблеми освіти: наук. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – К., 2010 – Вип. 64. – С. 20-25.

Марченко О. Г. Формування професійної компетентності педагога на засадах гуманітарного підходу / О. Г. Марченко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – 2014. – № 45. – С. 133-139.

Про вищу освіту: Закон України від 01 липня 2014 р. № 1556-VІІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18/page.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій України: Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1341-2011-%D0%BF.

Сердюкова О. Я. Засоби розвитку педагогічної компетентності магістрантів інженерно-педагогічних спеціальностей [Електронний ресурс] / О. Я. Сердюкова // Теорія та методика навчання та виховання. − 2013. − Вип. 33. – С. 187-194. – Режим доступу:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/ znpkhnpu _ttmniv_2013_33_24


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.