СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В ГАЛУЗІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ З КІБЕРБЕЗПЕКИ В США

Богдана Василівна Бистрова

Анотація


У статті презентовано результати аналізу з навчальних програм підготовки фахівців в області кібербезпеки вищих навчальних закладів США. Встановлено, що внаслідок надзвичайно широкого використання сучасних інформаційних технологій в усіх сферах свого існування суспільство стало вразливим від незначних кібернетичних впливів, які все частіше стають ефективним інструментом на шляху досягнення мети щодо несилового контролю та управління як об’єктами критичної інфраструктури держави, підприємств, так і окремо взятими громадянами, їх об’єднаннями. Найбільш затребуваними є фахівці в області розслідування комп'ютерних інцидентів, інформаційної безпека, комп'ютерної безпека, безпеки комп'ютерних мереж. Для системи вищої освіти США характерна наявність альтернативної освіти з підготовки фахівців. Це говорить про зацікавленість держави у фахівцях суміжних областей підготовки, що знаходить своє відображення у дисциплінах, що вибрані для вивчення.

 

The article deals with the peculiarities of the professional training of cyber security bachelor's degree in the U.S. higher education system. The Relevance of this approach is determined by the dynamics of technological advances. Due to the extremely widespread use of modern information technologies in all spheres of its existence, the society has become vulnerable to cyber-attacks, which are increasingly becoming an effective tool towards achieving the objective of non-forcible control and management of critical infrastructure of the State, enterprises, and separately enclosed citizens, their associations. An innovative approach is a methodological platform for research and students’ project work, their communication with professional scientific community. The conducted research of American experience of professional training in the field of cyber security bachelor's degree will enable to determine the possibilities of its progressive ideas implementation into Higher education of Ukraine. In particular: the improvement of industry standards for Cyber security bachelor's degree; providing the information support of Internet resources; development and improvement the content of curriculum and educational programs for training bachelors of cyber security; improvement of the educational and methodical implementation; advanced study of foreign experience. The successful implementation of reasonable opportunities will promote professional training of national experts in the field of cyber security, accelerate the process of reform of the national higher education system, convergence of the international educational standards, and ensure its competitiveness in today's job market.

It is obvious to meet the need for highly qualified specialists in the field of information security can only be based on the integrated use of all the possibilities of secondary, higher, and the alternative education through certification, using trained personnel in the consortium of international level. Thus, an implementation of the information security doctrine and strategy of information society development in Ukraine is quite a challenge in this industry reform by integrating best practices in US education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Акредитація як механізм вимірювання якості освіти: досвід університетів США: матеріали науково-практичного семінару, (Київ, 17 черв. 2010 р.) / НАПН України та ВНЗ України / За заг. ред. О. І. Локшиної та Н. І. Поліхун. – К.: Інформаційні системи, 2010. – С. 85-87

Пазюра Н. В. Загальна характеристика альтернативної педагогічної освіти в США. / Н. В. Пазюра // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К.: НАУ, 2015. – С. 92-98/

Пазюра Н. В. Особливості підготовки фахівців з середньою кваліфікацією в США / Н. В. Пазюра // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 2 (2), 2015. – С. 120-125.

Чванова М. С. Подготовка кадров в области информационной безопасности в США Гуманитарные науки. Педагогика и психология. / М. С. Чванова // Вестник ТГУ. Выпуск 8 (112), 2012. – С. 126-133.

Innovation in education: Alternative routes to teacher certification. U.S. department of education, office of innovation and improvement. Washington, D.C., 2004. – 70 p.

Rubino, N., Soltys, M.,Wright, G., Young, R. Alternative Teacher Certification: An Avenue for Quality and Diversity in Public Education. Wilmington College, 1994. – 35 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.