ОСВІТНЄ ІНФОРМАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ В СИСТЕМІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Володимир Вікторович Шевченко

Анотація


 Необхідність інноваційного розвитку навчально-виховного процесу вищого навчального закладу зумовлюється тим, що в сучасних умовах відбувається якісний розвиток соціокультурної динаміки суспільства, зростання темпів оновлення парадигм і технологій діяльності в усіх сферах суспільних відносин, зокрема в освіті. Сьогодні все інтенсивніше в Україні впроваджується в життя дистанційна форма освіти. Основу освітнього процесу за дистанційної форми навчання складає цілеспрямована і контрольована інтенсивна самостійна робота студента, який навчається за індивідуальним розкладом, у зручному для нього темпі. Студенти  самостійно обирають предмети з переліку курсів-модулів і формують таким чином свій індивідуальний навчальний план. Використання новітніх досягнень ОІС, сприяє інтеграції студента у світове інформаційне суспільство, що сприяє збільшенню частки високо і середньо кваліфікованих фахівців із відповідним рівнем освіти. 

The need for innovative development of the educational process of higher education due to the fact that nowadays there is a qualitative development of socio-cultural dynamics of society, the growth rate of renewal of paradigms and technologies in all areas of public relations, including in education.  

Today more and more intense in Ukraine introduced a life remote form of education. The basis for the educational process of distance learning is purposeful and controlled intensive self-study student who learns on an individual schedule, at a convenient pace. The main task of modern educational institution of higher education is to develop the whole person of the future teacher who seeks to maximize the realization of their capabilities, focused on self-development and self-education throughout the professional activity. Output in solving this problem - to teach students to learn independently, to acquire knowledge from various sources, how to acquire more assets types and independent work. The transition of mankind to information society increases the quality requirements for professional staff. Established that is updated every three years. So, to the professional level of employees of any institution (institution) is not declining, but growing, they need at least once in two or three years to undergo retraining. Note that traditional forms of learning to cope with this difficult task, required a transition from the exchange of ideas and knowledge to share educational resources. In today's information society has entered a relatively long terms - distance learning. Its main purpose is to give anyone interested (regardless of where he lives and works) the possibility to obtain the necessary level of knowledge. 

IКT development is the formation of a new system of education that can provide educational services to millions of people by reducing spending on education. It is designed to achieve these goals online education that can be defined as the education of the general population suffers through information resources on the Internet. Therefore the use of OIS is the professional competence of the modern teacher of any subject as pedagogical problems of search and selection of necessary information for the study of any educational sector is largely dependent on the skills to use the Internet. Keywords


Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко В. Стратегія для освіти (за матеріалами звіту відділу філософії та прогнозування розвитку освіти Інституту вищої освіти АПН України, червень, 2006) / В. Андрущенко // Вища освіта України. – 2006. – № 3. – С. 5-9.

Антопольский А. Б. Проблемыучета и регистрации информационных ресурсов [Текст] / А. Б. Антопольский // Проблемы информатизации.– 2008.– № 2. – С. 33-40.

Байденко В. И. Выявление состава компетенций выпускников вуза как необходимий етап проектирования ГОС ВПО нового поколения: Метод. пособие / В. И. Байденко. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. – 72 с.

Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков, Ю. О. Жук // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Зб. наук. пр. – Вип. 1(5). – 2003. – С. 64-76.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: [монографія]. – К.: Атіка, 2009. – 684 с.

Брежнева В. В. Информационное обслуживание: учебное пособие / В. В. Брежнева. – Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств, 2002. – 48 с.

Гура В. В. Технологические аспекти педагогического проектирования электронних образовательних ресурсов [Электронный ресурс]: отчет РОЦ НИТ за 2002 год / В. В. Гура, С. Б. Дикарев. – Таганрогский государственный радиотехнический университет. – Таганрог, 2006. Режим доступа к ресурсу: www.tsure.ru/rcnit/otchet/2002.pdf.

Гуревич Р. С. Інформаційна культура – важлива складова загальної культури особистості / Р. С. Гуревич // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. – Випуск 4. – Київ – Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2004. – С. 42-47.

Гуревич Р., Коломієць А. Можливості новітніх інформаційних технологій у підготовці педагогічних кадрів // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2002. – № 2. – С. 52-53.

Дзюбенко А. А. Новие информационние технологии в образовании / А. А. Дзюбенко. – М., 2000. – 104 с.

Життєва компетентність особистості: Науково-методичний посібник / За ред. Л. М. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен. – К.: Богдана, 2003. – 520 с.

Жук Ю. О. Системні особливості освітнього середовища як об’єкта інформатизації / Ю. О. Жук // Післядипломна освіта в Україні. 2003. – № 2. – С. 35-38.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.