РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ-ДИЗАЙНЕРІВ З МЕТОЮ ПІДГОТОВКИ ЇХ ДО ХУДОЖНЬО-ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Анна Ігорівна Шевченко

Анотація


 Стаття присвячена дослідженню поняття результатів навчання, які проаналізовано за діючими профілями освітньо-професійних програм підготовки дизайнерів у різних вищих навчальних закладах України.

Для професійної діяльності майбутніх фахівців з дизайну важливо успішно здійснювати професійну та подальшу наукову діяльність, що  визначають набуті компетентності, які виявляються у його знаннях, уміннях та судженнях. Формулювання результатів освіти у формі компетентностей, здібностей випускників виконувати ті чи інші професійні обов’язки дозволяє відповідати сучасній тенденції вищої професійної освіти.

 У статті сформульовано зміст результатів навчання майбутніх педагогів-дизайнерів, які формують спеціалізовані компетентності студентів у процесі навчання. При цьому визначено спеціалізовані компетентності педагогів-дизайнерів: мистецькоестетична, образотворча та проектна, сутність яких полягає у формуванні у студентів здатності до художнього проектування в майбутній професійній діяльності. 

Today for professional pedagogy characterized by a considerable interest in the modernization and improve the quality of training of future specialists in design. «Quality» is seen as the result of a complex educational process that meets the requirements (standards) and the expectations of society and reflect the real achievements of new professional educational levels that differ ability to quickly adapt to changes in professional activities. We know that to ensure the quality of design education is a necessary element of the definition of existing competencies through learning outcomes of basic and specialized art-oriented design disciplines with regulatory requirements for higher education and ensure the timely adjustment of the educational process.  

The article investigates the notion of learning outcomes, analyzed their profiles on existing educational and vocational training programs for designers in various higher educational institutions of Ukraine. Article content formulated learning outcomes of future teachers designers that form the specialized competence of students in the learning process. Artistic and aesthetic competence, which includes ownership of  cultural, historical, artistic and aesthetic knowledge; Skills artistic and aesthetic perception, analysis and interpretation of works of art according to the author's intention, understanding, unity of form and content; desire and ability to put into practice the artistic and aesthetic potential to produce your own unique result of creative activity; representational competence as the ability to understand and create your own works of art, skillfully using means of artistic expression; design competence, which is realized through the ability to generate ideas and hypotheses nomination, fantasy, associative thinking, etc.

This defines competence of teachers specialized designers, artistic and aesthetic, expressive and design, the essence of which is to build the students' artistic ability to design in future careers. So based learning approach creates competence of future teachers as designers for the realization of artistic and design activities are responsible. social, professional and cultural needs of modern society. Such competence is an essential addition to teaching abilities, the implementation of which is aimed at implementation of professional and creative tasks. That is, in the basis formed art-figurative, abstract-logical, analytical, design and constructive thinking. This teacher will be able to fully practise their profession. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Ломакина Г. Р. Компетентностный поход как прагматико-ориентированный подход к результатам высшего образования. [Електронний ресурс]. // Теория и практика общественного развития, 2012. № 12. – Режим доступу: http://www.teoria-practica.ru/ru/122012.html

Шевченко А. І. Компетентнісний підхід у навчанні художньому проектуванню майбутніх фахівців з дизайну/ А. І. Шевченко // Наукові записки Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти – Випуск № 9. – 2016. – С. 77.

Бахрушин В. Стандарти вищої освіти. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.education-ua.org/ua/articles/689standarti-vishchoji-osviti

International Standard Classification of Education. [Електронний ресурс]. / ISCED 2011. – Режим доступу: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf

Профіль освітньо-професійної програми. Спеціальність «Дизайн». КНУТД. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://knutd.com.ua/files/profiles_pr/1.2.pdf

Профіль освітньо-професійної програми. Спеціальність «Дизайн». ХНУ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://khnu.km.ua/root/page.aspx?r=3&p=382

Профіль освітньо-професійної програми. Спеціальність «Дизайн». НАКККМ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nakkkim.edu.ua/ images/official_documents/Osv_Diyalnist/EKTS/022_dyzayn.pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.