ОЦЕНКА УРОВНЯ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕРСОНАЛА ДЛЯ ТЕХНИЧЕСКОГО ОБСЛУЖИВАНИЯ ДВИГАТЕЛЕЙ ВНУТРЕННЕГО СГОРАНИЯ НА МОРСКИХ И РЕЧНЫХ СУДАХ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ТЕОРИИ НЕЧЕТКИХ МНОЖЕСТВ
Анотація
В работе представлены результаты исследования по использованию теории нечетких множеств при разработке системы нечеткого логического вывода для определения уровня компетентности персонала, который формируется из выпускников морских ВУЗов. Описаны этапы и основной математический аппарат для разработки и применения системы оценки уровня компетентности персонала. Получена модель оценки уровня компетентности персонала для технического обслуживания двигателей внутреннего сгорания, не требующая дополнительных умений в использовании и интерпретации получаемых результатов. Для созданной модели, показана возможность выявления пробелов в знаниях, которые необходимо устранить выпускнику для перехода на более высокий уровень подготовки его, как специалиста.
The article represents results of the study usage of the apparatus of fuzzy sets theory. This method used to develop the fuzzy inference system to determine the level of personnel competence recruited from graduates of Marine higher education institutions. Ensuring safe operation of ships is the most important of requirements for modern shipping. This in turn is directly related to ensuring the reliability of the operation of ship power systems and the selection of optimal modes of their using. To achieve a high level of reliability of marine engines, it is necessary to carry out scheduled inspections of their technical condition. The scheduled inspections are aimed both at detecting the defects that have arisen during the operation process, and at carrying out the necessary measures to eliminate them. In this connection, high demands are made to the servicing personnel of the ship engine.
In the article, attention is drawn to that the safety of the operation of ships depends on the level of competence of a graduate of a maritime high school. To solve this problem, authors propose for consider developed model. The model design and determination of the optimal mode of its operation produced according to the algorithm of a fuzzy inference system of Mamdany in the set Fuzzy Logic Toolbox of the computing environment MATLAB. The using of the fuzzy logic apparatus makes it possible to use the generalized and formalized experience of a large number of teachers of disciplines related to the specialty, both for creating a rules’ base and for determining the level of competence of graduates. The check of the work of the developed system was done on the example of analyzing assessments of the fourth-year students of the specialty «Operation of ship power plants». The assessments were received by them during the examinations on the third and fourth years of training. Varying of the input parameters within a predetermined range caused the output variable to change in accordance with the actual situation, which was confirmed by the teachers of the graduating departments.
The article shows the possibility of using developed model to identify of gaps of knowledge in specific subjects. The article is of interest to teachers of technical universities. The represented model can be used to determine the level of personnel competence of graduates of different specializations and directions of training.
Повний текст:
PDFПосилання
Бабий М. С. Применение элементов нечеткой логики для рейтинговой системы оценки знаний / М. С. Бабий, А. П. Чекалов // – 2011. – № 3. – С. 116-121.
Большаков А. А., Вешнева И. В., Мельников Л. А., Перова Л. Г. Применение теории нечетких множеств к задачам оценки и управления формированием компетенции: описание проблемы и подход к его разрешению // Вестник АГТУ. Сер.: Управление, вычислительная техника и информатика. – 2012. – № 2 – С. 174-181.
Вешнева И. В. Математические модели в системе управления качеством высшего образования с использованием методов нечеткой логики. Монография. – Саратов: Саратовский источник, 2010. – 187 с.
Заде Л. А. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений / Л. А. Заде – М.: Мир, 1976. – 167 с.
Кір’янов В. М. Математичне моделювання взаємодій в системи «викладач – комп'ютер – студент» на основи нечіткого логічного висновку / В. М. Кір’янов, І. Є. Фільо // Математичне та комп’ютерне моделювання. Серія: Технічні науки: зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. – Вип. 6. – 260 с. – С. 97-105.
Леоненков А. Нечеткое моделирование в среде МАТЛАБ и fuzzyTECH. / А. Леоненков. – Санкт-Петербург: БHВ Петербург, 2005. – 719 с.
Международная конвенция по подготовке и дипломированию моряков и несения вахты 1978 года (ПДМНВ-78) с поправками. / [Пер. с англ. В. П. Стрелков, Т. В. Кузнецова, С. И. Лапченков]. – Санкт-Петербург: ЗАО CНИИМФ, 2010. – 214 с.
Суботін С. О. Подання та обробка знань у системах штучного інтелекту та підтримки прийняття рішень. / С. О. Суботін. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2008. – 341 с.
Тертишная (Кодза) Т. И., Гогунский В. Д. Метод оценки знаний с помощью нечеткой логики // Материалы VIII семинара «Моделирование в прикладных научных исследованиях». – Одесса, 2011. – С. 3-7.
Штовба С. Д. Введение в теорию нечетких множеств и нечеткой логики. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://matlab.exponenta. ru/fuzzylogic/book1/.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.