СТАНОВЛЕННЯ ПОНЯТТЯ ГУМАНІЗМ ТА ЙОГО ПРОЯВ У ДІЯЛЬНОСТІ ІГОРЯ ТАММА

Євгеній Анатолійович Проценко, Микола Ілліч Садовий

Анотація


Стаття присвячена дослідженню становлення поняття гуманізму та прояв його у поглядах та діяльності лауреата Нобелівської премії в галузі фізики, делегата першого Всеросійського з’їзду Рад, фундатора профспілок та позашкільної освіти (1917-1920) на Єлисаветградщині, нашого земляка  Ігоря Євгеновича Тамма. У статті уточнено поняття наукового та гуманістичного світогляду в епоху кризисних перетворень. Звернуто увагу на становлення поняття гуманізму та визначення окремих його характеристик на прикладі гуманістичного світогляду видатного вченого та громадського діяча Ігоря Євгеновича Тамма, що дає можливість окреслити спосіб практичної систематизації властивостей поняття гуманізм, гуманістична культура особистості, що сприяє виробленню методики формування таких якостей як: прагнення до знань, наполегливість, правдивість, принциповість, турбота про людей, комунікабельність, наукова ініціатива, самостійність мислення, повагу до думки колег, уміння поважати в людині особистість, уміння вселяти людям віру у власні сили та можливості.

Ключові слова: гуманізм, І. Є. Тамм, гуманістичні погляди.

Article is devoted to a research of formation of a concept of humanity and his manifestation in views and activity of the Nobel Prize laureate in the sphere of physics, the delegate of the first All-Russian congress of Councils, the founder of trade unions and out-of-school education (1917-1920) in Elisavetgrad, our countryman Igor Tamm.

In the article the concept of scientific and humanistic outlook during an era of crisis transformations is specified. The attention to formation of a concept of humanity and definition of his separate characteristics on the example of humanistic outlook of the outstanding scientist and the public figure Igor Tamm is paid. It allows to allocate a way of practical systematization of properties of the humanity, humanistic culture of the personality concepts, promotes development of a technique of formation of such qualities as: aspiration to knowledge, persistence, truthfulness, adherence to principles, care about people, skill to communicate, a scientific initiative, independence of thinking, respect for thoughts of colleagues, ability to respect the personality in the person, ability to inspire belief in own forces and opportunities for people .

After World War II, in 1946 Igor Tamm together with other scientists has been involved over creation of thermonuclear weapon in the USSR. By then he was theorist number one in understanding of nuclear processes and has respectively headed special group on creation of a hydrogen bomb. Scientists were guided by moral and humanistic beliefs, having held responsibility of creation of stable balance in nuclear weapons of the world on themselves, cause after creation of a bomb in the USSR politicians have been forced to sit down at a negotiating table concerning restrictions of nuclear tests and arms. Therefore it is possible to consider that Igor Tamm by the conscious activity created conditions of the peace, safety and tranquility of people.

Key words: Humanism, Igor Tamm, humanistic outlook. 



Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко В. П. Соціальна філософія. Історія, теорія, методологія. / Андрущенко В. П., Губернський Л. В., Михальченко М. І. – К.: Ґенеза, 2006. – 656 с.

Анисимов И. И. Французская классика со времен Рабле до Ромена Роллана. Статьи, очерки, портреты / Анисимов И. И. – М.: Худ. Лит-ра, 1977. – 334 с.

Бітаєв В. А. Естетичне виховання і гуманізація особи. / Бітаєв В. А. – К.: ДАКККіМ, 2003. – 232 с.

Василєц О. К. Психолого-педагогічні закономірності формування особистісних якостей у шкільної молоді: посібн. для учителів середніх шкіл та студ. пед. навч. закл. / Василєц О. К., Садовий М. І. – Кіровоград, Сабоніт, 2009. – 159 с.

Гуманізм і духовність. / [за ред. Й. М. Гаха]. – Івано-Франківськ: ІМЕ, 2002. – 364 с.

Гуревич П. С. Проблемы человека в западной философии. / Гуревич П. С. [общая ред. Ю. Н. Попова]. – М.: Прогрес, 1988. – 552 с.

Непрерывное воспитание и гуманизация в системе образования – суть социально-экономического и духовного возрождения общества: Концепция. / Вершинина Е. М. – Х.: Регион-информ, 2004. – 430 с.

Садовий М. І. Місія І. Є. Тамма: навч.-метод. посібн. / Садовий М. І., Трифонова О. М. – Кіровоград: Сабоніт, 2011. – 134 с.

Сластенин В. А. Педагогика: Учеб. пос. для студ. / В. А. Сластьонин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; [под ред. В. А. Сластенина]. – М.: Академия, 2002. – 576 с.

Сухомлинський В. О. Вогнегривий коник: казки, притчі, оповідання. / [упоряд. і передм. О. В. Сухомлинського]. – К.: Знання, 2007. – 200 с.

Федорова Т. Д. Гуманизм как проблема философии (в онтометафизических и гносеологических контекстах). / Федорова Т. Д. – Саратов: СЮИ МВД России, 2000. – 156 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.