ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ТА ПРИКЛАДНОЇ ЛІНГВІСТИКИ У ВИЩІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ КНР

Любов Олександрівна Гунько

Анотація


У статті описані економічні передумови популяризації професійної підготовки прикладних лінгвістів у сучасному вищому навчальному закладі КНР; розглянуто вимоги щодо змісту навчання, напрямки підготовки та освітня програма за фахом; наведені приклади реалізації здобутих професійних навичок та знань. Головна увага автора спрямована на вивчення досвіду здійснення підготовки магістрів з іноземної мови та прикладної лінгвістики у Китаї. А саме описання економічних та соціальних передумов популяризації даного направлення, перелік ВНЗів, де готуються спеціалісти з даної спеціальності, висвітлення головних цілей освіти та напрямів дослідницької діяльності за фахом, визначення освітньої програма підготовки лінгвіста у провідних вищих навчальних закладах КНР.

Ключові слова: професійна підготовка, фахівець, прикладна лінгвістика, мова та мовлення, іноземна мова. 

This paper analyzes economical background of popularization professional teaching for Masters of applied linguistics in modern Chinese higher educational establishments; requirements for teaching material content, areas of training and
educational program, the examples of working area of obtained skills and knowledge. How political and economic situation in China influence the increasing of preparing masters of applied linguistics, who not only can speak foreign language properly but also can provide the implementation of scientific-research works for information systems creation, technology and automated machine translation, information gathering, writing instructions and manuals on the created system products
  The main aim of this article is to research Chinese experience of masters of foreign language and applied linguistics trainings. Namely description of economic and social prerequisites this direction’s popularization, list of Universities where
training takes place, illustrates the main goals of education and directions of research activities in this field, definition of educational program of linguists preparation in Chinese universities.
 The investigation showed main courses, subjects and directions for training masters of foreign language and applied linguistic, such as: general humanitarian and socio-economic disciplines, aimed at achieving universal knowledge, in order to
form the necessary knowledge about the various society’s spheres; general mathematical and natural-scientific disciplines that provide knowledge about achievements in the field of natural history and in the sphere of information technologies; general major disciplines that represent the cycle of general linguistics’ subjects during studying for master degree; training disciplines
which include disciplines according to the major for building future linguists’ professional skills; courses that complement professional training of the future specialist.
 Special attention is devoted to material and information which was gotten from mails and conversations with administration and teachers from universities in China. And exactly this data which is current and updated was used in our article.
 Our paper stresses that optimized and modern teaching system of masters of foreign languages and applied linguistics inChinese institutions of higher education acquires values for reforming and improving the educational system of Ukraine.


Keywords: professional training, specialist, applied linguistics, language and foreign language, teaching content.



Повний текст:

PDF

Посилання


Завьялова О. И. Лингвистическая стратегия Китая [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.ng.ru/ideas/2015-06-

/5_china.html?print=Y

Минобразования КНР: Китай стал крупнейшим образовательным хабом Азии [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://russian.news.cn/2017-03/02/c_136096452.htm – Название с экрана.

Пазюра Н. В. Проблеми іншомовної підготовки студентів в соціально-культурному контексті: зарубіжний досвід [Электронный ресурс] / Н. В. Пазюра. – Режим доступу: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/18113 – Назва з екрана.

Соснина Е. П. Введение в прикладную лингвистику: учебное пособие / Е. П. Соснина. – 2-е изд., испр. и доп. – Ульяновск: УлГТУ, 2012. – 110 с.

Юдіна О. В. Система вправ для навчання майбутніх менеджерів міжкультурного спілкування німецькою мовою / О. В. Юдіна // Іноземні мови. – 2009. – № 2. – С. 35-39.

China Academic degree and graduate education Information [Electronic resource] – Mode of access: http://www.chinadegrees.cn/xwyyjsjyxx/sy/glmd/267001.shtml – Title from the screen.

外国语言学及应用语言学专业 [Electronic resource] – Mode of access: http:// baike.baidu.com/link?url= plvfZf-

Q0iz682sttk7pKDSA1C6i11w9dPtQAUdvyo4FdVN0Mi5sLB2miWoyDEEPror4BiMSMSuXIdlAfktfJam

MsbYO92uHogYnrgLBNkeeIIhH4bUZX8DlIWZFS8JXxvX8NfoFOUsd7U3Us5lqwiwj6XRw5UpSd0Rd89VRzpQWixCQcttfPH1u4C5vKnf L_aV6Fi4GTCG5zC2oEwn7MihfacnrFoOrArWDizfZWUW – Title from the screen.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.