ДІАГНОСТИКА РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ КОМП’ЮТЕРНОГО ПРОФІЛЮ

Вікторія Василівна Ткачук

Анотація


У статті подано перелік ІКТ-компетентностей майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю, розглянуто переваги застосування матриць компетентностей для діагностування рівня їх сформованості, визначено критерії оцінювання кожної ІКТ-компетентності (когнітивний, операційно-технологічний, ціннісно-мотиваційний) за трьома рівнями (низький, середній, високий), методом експертного оцінювання визначено вплив критеріїв на рівень сформованості кожної з ІКТ-компетентностей. Наведено приклад матриці ІКТ-компетентності КСП-01 (виявляти, оцінювати та пояснювати різні прикладні застосування інформатики та її соціальні наслідки). На основі розробленої методики оцінювання рівня сформованості ІКТ- компетентностей майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю обчислено рівні сформованості ІКТ-компетентностей студентів спеціальності 015.10 «Професійна освіта» (комп’ютерні технології). Сформульовані висновки та окреслені напрями подальших досліджень.

 

The article analyzes the ICT-competencies in the blighty scientific works. There are ICTcompetencies future engineer-pedagogs of the computer profile, the advantages of using competency matrix to diagnose their level of formation, the specific criteria for assessing each ICT competence (cognitive, operational-technological, value-motivational), three their levels (low, medium, high), the influence of the criteria on the level of formation of each ICT competence which determined by the expert evaluation method in the article. Defined the ICT-competencies are future engineers-pedagogs of the computer profile. Also described requirements for competencies matrixes. An example of ICT competence matrix KSP-01 (to identify, evaluate and explain various applied applications of informatics and its social consequences). Based on the developed methodology for assessing the level of ICT competence future engineerspedagogs the computer profile calculated the level formation of ICT competence students of specialty 015.10 «Vocational education» (computer technologies). The main aim article is to develop diagnostic tools formation of the ICT competence of teachersengineers the profile «computer technology». Task: put through research in field diagnostics of the level formation ict-competencies future engineers-pedagogs of the computer profile. Object of research: diagnostics of the level formation ICT-competencies. Subject of research: diagnostics of the level formation ICT-competencies future engineers-pedagogs of the computer profile. Methods of research: theoretical methods, analyses pedagogical, educational and instructional literatures with the purpose of determination of the theoretical ground of problem, and also generalization of the got information, front-rank and personal pedagogical experience and assay the literature devoted to usage competency matrix. Developed the complex technique evaluation the ICT-competencies future engineers-pedagogs of the computer profile on 6 levels (primary, basic, minimal, basic, high, deep and research) proposed the tools automation to process the results of systematic teaching supervision. Directions for further research are outlined – development of ICT-competencies formation future engineer-pedagogy of computer profile. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Афанасьева Н. А. Ситуативные задачи как средство формирования информационной компетентности будущих педагогов профессионального обучения вуза : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.08 – теория и методика профессионального образования / Афанасьева Нина Александровна ; ФГБОУ ВПО «Брянский государственный университет имени академика И. Г. Петровского». – Брянск, 2012. – 157 с.

Готтинг В. В. Формирование информационно-технологической компетентности педагога профессионального обучения : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 – теория и методика профессионального образования / Готтинг Валентина Владимировна ; [Карагандинский государственный университет имени академика Е. А. Букетова]. –Караганды, 2008. – 31 с.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики [Електронний ресурс] / Спірін Олег Михайлович // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 5(13). – 16 с. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/183/169

Ткачук В. В. Проектування професійних ІКТ-компетентностей майбутніх інженерів- педагогів [Електронний ресурс] / Ткачук Вікторія Василівна // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2016. – Том 53. – № 3. – С. 123-141. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1411/1049

Ткачук В. В. Проектування системи загально-професійних компетенцій інженерів-педагогів / Ткачук Вікторія Василівна // Збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених «Наукова молодь-2015». 10 грудня 2015 року, Київ / Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України ; за заг. ред. проф. Бикова В. Ю. та Спіріна О. М. – К. : ІІТЗН НАПН України, 2015. – С. 58-60.

Ткачук В. В. Розвиток ІКТ-компетентності майбутніх інженерів-педагогів у ВНЗ України / Вікторія Ткачук // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2014. – Вип. 41. – С. 286-292.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.