ФОРМУВАННЯ АЛГОРИТМІЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Вікторія Віталіївна Вдовенко

Анотація


У статті висвітлено основні методичні підходи формування алгоритмічного мислення учнів початкових класів. На основі аналізу навчальної програми, діючих підручників з інформатики виділено основні етапи вироблення алгоритмічних навичок молодших школярів: ознайомлення учнів із алгоритмами певної структури; введення елементів навчальної алгоритмічної мови; реалізація системи вправ на виконання (відшукування помилок, відтворення, заміну, конструювання, перехід від однієї до іншої форми подання алгоритмів різної структури). При цьому автор закликає уникати формалізму, опиратися на життєвий досвід дитини, використовувати ігрові прийоми та оптимально поєднувати їх із інформаційними технологіями. Такий підхід допоможе забезпечити можливість кожній дитині розкрити свої здібності та підготуватися до життя у високотехнологічному конкурентному світі. 

Ключові слова: початкова школа, алгоритмічне мислення, інформаційні технології. 

The main methodical approaches of formation of algorithmic thinking of primary school pupils are stated in the article. The author carried out the analysis of the last researches on a theme, its relevance and practical value justified.
The algorithmic thinking is a special style of thinking of the person, represents system of cogitative receptions,designs, a set of ways of the actions necessary for the solution of the problem in general, identification of separate blocks of her decision, creation of information model, the organization of search of necessary information, obtaining result in an algorithmic form. The primary school age is optimum for development of mental processes as a reflection, the internal
action plan, being a basis for formation of algorithmic style of thinking that are such important for all further training and life of the student. But development of algorithmic thinking doesn't happen automatically. The purposeful and systematic
work directed to formation and development in children of algorithmic abilities in each class of elementary school is necessary. On the basis of the analysis of the training program, the existing textbooks on computer science, the main stages of
development of algorithmic skills of primary school students are allocated. At the first stage pupils have a formation of basic concepts of the algorithmic substantial line; on the second stage they have the formation of concepts: algorithms and
performers and acquaintance to elements of mathematical logic; at the third stage such concepts as algorithms with abranching and repetition are formed. The important place in system of the «Algorithms and Performers» subjects in the
existing textbooks is allocated to elaboration of ideas of application of an algorithm in daily activity, and also when performing tasks of other subjects such as: Ukrainian language, mathematics, labour training and so on. At the same time
the author urges to avoid a formalism, to rely on life experience of the child, to use game receptions and to optimum combine them with information technologies.


Key words: primary school, algorithmic abilities, informational technologies.



Повний текст:

PDF

Посилання


Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класів. Інформатика. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.

Барболіна Т. М. Розвиток алгоритмічного й операційного мислення у процесі вивчення прикладного програмного забезпечення / Т. М. Барболіна // Комп’ютер у школі та сім’ї. – К., 2010. – № 1. – С. 19–22.

Вдовенко В. В. Методика навчання інформатики в початковій школі: Навч.-метод. посіб. / В. В. Вдовенко. – Кіровоград: Авангард, 2016. – 108 с.

Гладун М., Морзе Н. Система вправ з інформатики для формування алгоритмічного мислення в учнів молодших класів / М. Гладун, Н. Морзе // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2013. – № 4. – С. 41-49.

Груденов Я. И. Изучение определений, аксиом, теорем: Пособие для учителей / Я. И. Груденов. – М.: Просвещение, 1981. – 95 с.

Губина Т. М. Методические приёмы развития алгоритмического мышления будущего учителя информатики / Т. Губина // Труды XI Международной научно-практической конференции «Современные информационные технологии и ИТ-образование» (SITITO’2016), Москва, 2016.

Ершов А. П. Школьная информатика: концепции, состояния, перспективы / А. П. Ершов, Г. А. Звенигородский и др. – Новосибирск, 1979. – 51 с.

Корнієнко М. М., Крамаровська С. М., Зарецька І. Т. Сходинки до інформатики: Підруч. для 2 класу загальноосвіт. навч. закл. / М. М. Корнієнко, С. М. Крамаровська, І. Т. Зарецька. – Х.: Ранок, 2012.

Коршунова О. В. Сходинки до інформатики: Підруч. для 2 класу загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Коршунова. – К.: Генеза, 2012.

Коршунова О. В. Сходинки до інформатики: Підруч. для 3 класу загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Коршунова. – К.: Генеза, 2014.

Кушниренко А. Г. 12 лекций о том, для чего нужен школьный курс информатики и как его преподавать /

А. Кушниренко // Информатика. – 1999. – № 1. – С. 2-15.

Ломаковська Г. В., Проценко Г. О., Ривкінд Й. Я., Рівкінд Ф. М. Сходинки до інформатики: Підруч. для 2 класу загальноосвіт. навч. закл. / Г. В. Ломаковська, Г. О. Проценко, Й. Я. Ривкінд, Ф. М. Рівкінд. – К.: Освіта 2012.

Морзе Н. В. Методика навчання інформатики: Навч. посібник: у 4 ч./ за ред. акад. М. І. Жалдака / Н. В. Морзе. – К.: Навчальна книга, 2004. – Ч. IV: Методика навчання алгоритмізації та програмування. – 368 с.

Патаракин Е. Учимся готовить в среде Скретч / Евгений Патаракин. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://umr.rcokoit.ru/dld/metodsupport/scratch1.pdf.

Савченко О. Я. Методика використання інформаційних технологій у початковій школі / О. Я. Савченко. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: https://ivanisovainfo.files.wordpress.com.

Стрілецька Н. М. До питання вивчення теми «Алгоритми і виконавці» у курсі «Інформатика» початкової школи / Н. М. Стрілецька. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=826.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.