ФОРМУВАННЯ КОНТРОЛЬНО-ОЦІНЮВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Анна Валеріївна Ткаченко, Людмила Олександрівна Кулик

Анотація


Метою дослідження є пошук шляхів удосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів фізики, зокрема її методичної компоненти. На основі загальноприйнятих складових структури навчального процесу у вищому навчальному закладі виокремлено контрольно-оцінювальну компоненту фахової підготовки майбутніх вчителів фізики, обґрунтовано необхідність створення умов для забезпечення формування і розвитку контрольно-оцінювальної компетентності майбутніх вчителів фізики у процесі навчально-пізнавальної діяльності студентів освітнього ступеня «Магістр»; розкрито методичні аспекти її формування під час вивчення навчальної дисципліни «Методи діагностики знань учнів з фізики». Представлено змістове наповнення зазначеного навчального курсу, виокремлено перелік індивідуальних завдань для організації самостійної роботи студентів. Представлено схему розробки студентами плану контрольно-оцінювальних заходів учнів з фізики, а також подано опис чотирьох основних етапів процесу добору студентом змісту контролю з певної навчальної теми (чи розділу) шкільного курсу фізики.

 

 Based on the analysis and synthesis of modern scientific and methodical literature, it was found that in the current education system the most perspective, innovative and reliable method of assessment is testing based on educational measurement, which is one of the main factors of influence on the teaching practice, training and personal development . But without the active and professional work of the teacher in that perspective, the problem of improving and modernizing national education can not be solve and, consequently, it’s extremely important to eliminate a number of shortcomings in the training of modern teacher concerning the theory and practice of teaching methods, of measurement and diagnostics expertise to be introduced into the educational process of modern information methods of knowledge testing, which, in turn, will ensure proper control, diagnosis and interpretation of educational achievements of leavers of different levels of education. Thus, the purpose of our research is to investigate ways of professional training improvement of future teachers on physics, in particular its methodical components. On the basis of generally accepted components of the educational process in higher education structure there was control-estimated component of professional training of future teachers on physics singled out, the necessity of creating conditions for the formation and development of competence of future physics teachers’ control and assessment in the teaching and learning of students’ educational degree as "Master’s degree"; methodological aspects of its formation in the study discipline "Methods of diagnosis of students' knowledge on physics" were revealed. The author presented semantic content of the mentioned course, were he singled out a range of individual tasks for the organization of independent work. The author offers scheme design students on practical training the plan of control and evaluation activities of students on physics, which involves the implementation of these basic steps: 1) determining the purpose and expected outcomes of the lesson; 2) the selection criteria for evaluating the students’ activities; 3) the choice of method performance evaluation of students; 4) choice of scale performance evaluation of students. The author also gives the description of the four main stages of the selection of student content control of certain educational topics (or section) general school course on Physics: stage 1: forming by student - future teachers an overview of the goals of educational topics; Stage 2: singling out allocation of volume objects mastering academic subjects; Step 3: differentiating requirements for students' knowledge demands; Step 4: singling out range of knowledge applicability. To determine the assessment criteria of student’s achievements on physics they were suggested indicative table of components of which are the criteria for assessment, evaluation criteria of skills, skills evaluation criteria. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Ефремова Н.Ф. Тестовый контроль в образовании [учебное пособие] / Н. Ф. Ефремова. – Университетская книга, Логос, 2007. – 368с.

Основи педагогічного оцінювання: [навчально-методичний посібник] / Т.М. Канівець. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. — 102 с.

Лутченко Л.І. Основи педагогічного оцінювання: [Навчально-методичний посібник] / Л.І. Лутченко, Н.О. Пасічник. – Кіровоград: Лисенко В.Ф, 2012. – 72 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.