ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Руслана Володимирівна Семенишена, Людмила Юріївна Благодаренко

Анотація


У статті розглядається проблема формування наукового світогляду студентів вищих навчальних закладів у навчальному процесі. Відзначено, що фізика є світоглядною наукою, що сприяє розвитку інтелекту майбутнього фахівця. Обґрунтовано, що вивчення курсу фізики сприяє розвитку у студентів фізичного мислення, а також формуванню у них наукового світогляду, на основі якого складаються основні уявлення про сучасну фізичну картину світу. Підкреслено, що формування світогляду включає забезпечення єдності освіти, виховання й розвитку в процесі навчання. Розглянуто питання про створення педагогічних умов, що впливають на ефективність формування наукового світогляду студентів в освітньому процесі вищих навчальних закладів. Визначено, що можливості формування наукового світогляду закладено в навчальному процесі, адже кожна наука вивчає закономірності явищ певної галузі об'єктивного світу і, відповідно, кожний навчальний предмет робить свій внесок у формування наукового світогляду.

 

 In the article the problem of forming of scientific world view of students of higher educational establishments is examined in an educational process. It is marked that physics is fundamental science – she is world view science that assists to development of intellect of future specialist. It is well-proven that physics is fundamental science, in fact it is the oldest science dealing with nature and she became basis for many engineering sciences, such as mechanics, heating engineering, sciences in area of building, aviation, electrical engineers, radiotricians, optical connection and many other. Reasonably, that the study of course of physics assists to development for the students of the physical thinking, and also to forming for them of scientific world view on the basis of that there are basic ideas about the modern physical picture of the world. Underline, that forming of world view includes providing of unity of education, education and development in the process of studies. A question is considered about creation of pedagogical terms that influence on efficiency of forming of scientific world view of students in the educational process of INSTITUTION of higher learning Determined that the possibility of formation of a scientific outlook incorporated in the learning process, because each science studies the laws of phenomena particular field of the objective world and, therefore, each school subject contributes to the formation of a scientific outlook. Therefore, the formation of the scientific worldview is necessary to carry out all stages of obtaining an education man, since the correct attitude to science and the processes occurring in the world, needed in any field of activity. If a person has formed in a sufficiently scientific worldview, then she will risk replacing the consciousness of scientific approaches to the study of surrounding world on the lženaukovì theory. The only person who has formed the scientific worldview, objectively and critically approaches to perception of any information. This is explained by the fact that only the scientific method for hundreds of years, worked out a huge toolkit of theoretical and experimental research. If a person has no idea about scientific picture of the world, and receives information from dubious sources, then its distorted representation of the world transformed into a complete rejection of scientific knowledge. Therefore, the main task of the higher school is a struggle with fragmented knowledge and ensure a diversity of educational space that will contribute to the expansion of opportunities for the formation of the student scientific worldview. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Атаманчук П. С. Дидактика фізики в умовах Євроінтеграції / П. С. Атаманчук // Вісник Чернігів. держ. педагогічн. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. Вип.46. Серія педагогічні науки. – Чернігів: ЧДПУ, 2007. – № 46. – Т. 1. – С. 3-9.

Благодаренко Л. Ю. Перспективи оновлення фізичної освіти в основній школі / Л. Ю.

Благодаренко, М. І. Шут // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету. Серія педагогічна / [редкол.: П. С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. – Кам’янець- Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет, 2008. – Вип. 14: Інновації в навчанні фізиці та дисциплін технологічної освітньої галузі: міжнародний та вітчизняний досвід. – С. 13-15.

Національна доктрина розвитку освіти // Освіта. – 2002. – №26 (24 квітня – 1 травня). – С. 2-14.

Семенишена Р. В. Формування наукового світогляду студентів в процесі виконання лабораторних робіт / Р. В. Семенишена, О. В. Шевчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. – Серія 3 : Фізика і математика у вищій і середній школі, Вип. 15. – С. 106-113.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.