НЕСТАНДАРТНІ ЗАДАЧІ З ФІЗИКИ, ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ

Олександра Миколаївна Гур’євська, Наталя Володимирівна Подопригора

Анотація


У статті розглядається проблема формування та розвитку пізнавальної компетентності студентів у процесі розв’язування нестандартних задач з фізики. Обґрунтовується, що ключовий характер цієї компетентності виявляється в тому, що більшість її складників належать не лише до предметної (спеціальної фахової) компетентності, але й загальних та інтегральної. Пізнавальна компетентність розглядається як готовність і здатність до набуття нових знань в умовах пізнавальної діяльності, продукування та втілення тих чи інших ідей, освоєння нових напрямів діяльності. Психологічна, теоретична та практична складники готовності до пізнавальної діяльності забезпечують можливості переходу до не стимульованої зовні інтелектуальної діяльність. Переорієнтація освіти на розвиток способів самостійного набуття знань в умовах невизначеності актуалізує проблему цілеспрямованого формування та розвитку пізнавальної компетентності, забезпечуючи здатність молодої людини самостійно розв’язувати навчально- пізнавальні проблеми, що можуть виникнути й у повсякденній і майбутній професійній діяльності. З цих позицій очевидні преваги введення в курс загальної фізики нестандартних задач (завдань) з фізики, розв’язання яких потребує залучення евристичних та дослідницьких методів пізнання, сприяючи активізації пізнавальної діяльності студентів, розвитку їхніх творчих здібностей, критичного мислення тощо.

 

 Formation of educational and cognitive competence of students is one of the most important tasks of higher education. The key character of this competence is manifested in the fact that it is part of other competencies. It is therefore important to carry out purposeful shaping educational and cognitive competence. Educational and cognitive competence - that ability and desire and experience independent acquisition of new knowledge, production and implementation of certain ideas, development of new activities. This willingness to go beyond the given and not included in the externally stimulated intellectual activity. Reorientation of Education on the development of methods of self acquisition of knowledge causes problems setting educational and cognitive competencies that secure the young man to decide educational and cognitive problems that might arise in its daily and future careers. Obvious prevue administration in the course of general physics custom tasks (tasks) in physics, such as search, heuristic tasks, research methods knowledge of cognitive activity student develops creative problem solving approach aimed at developing physical abilities and physical intuition students, and thus forms and develops educational and cognitive competence. Among the current trends of physical education occupies an important place in the formation of students methodological knowledge and skills. This process assumes that the learning process, particularly by studying the fundamental experiences we will acquaint students with the methods of scientific knowledge, disclose their content, exercise in the application of these methods. Let us determine to which we rely in our work. Knowledge - a reproduction of consciousness (individual and collective) characteristics of objective reality. Knowledge is socially and culturally mediated, historic character and in most cases provides more or less pronounced awareness of the ways and means of cognitive activities. Modern physics course can not be presented without the practical part, namely tasks. The basic physics course in high school to achieve thorough and solid knowledge of physics, unfortunately, does not meet these requirements. To do this, enter a program elective courses or for those who want the most effective in-depth study of physics, allowing you to expand both quantitative and qualitative study material. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бургун І.В. Теоретико-методичні засади розвитку навчально-пізнавальних компетенцій учнів основної школи у навчанні фізики : автореф. на здобуття наук. ступ. доктора пед наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика» / І.В. Бургун. – К., 2015. – 40 с.

Луговий В.І. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні / В.І. Луговий // Педагогіка і психологія: Вісник АПН України. – № 2 (63). – 2009. – С. 13-25 )

Ляшенко О.І. Взаємозв’язок теоретичного та емпіричного у навчанні фізики : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04 – професійна підготовка; 13.00.02 – методика навчання фізики / Ляшенко Олександр Іванович. – К., 1996. – 442 с

Подопригора Н.В. Компетентнісний підхід як умова переходу професійної підготовки майбутніх вчителів фізики на нові показники якості освіти: структура математичної компетентності з фізики / Н.В. Подопригора // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2014. – Вип. 50. – С. 160- 169.

Подопригора Н.В. Розв’язування вибраних задач високого рівня складності в обсязі програм і змісту шкільного курсу фізики / Н.В. Подопригора // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – 2008. – Вип. 77. – Ч.1. – С. 228-232. – (КДПУ ім. В. Винниченка)

Хуторской А.В. Эвристическое обучение : теория, методология, практика / А.В. Хуторской. – М. : Международная педагогическая академия, 1998. – 266 с

Шарко В.Д. Формування навчально-пізнавальної компетентності учнів основної школи у процесі вивчення фізики як методична проблема / В.Д. Шарко, О.В. Ліскович // Науковий часопис Національного педа-гогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки : реалії та перспективи. – 2012. – Вип. 32. – С. 228-235


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.