ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ПРОГРАМНИХ ЗАСОБІВ ПІД ЧАС ГУРТКОВОЇ РОБОТИ З МАТЕМАТИКИ
Анотація
Стаття присвячена актуальному питанню використання комп’ютерних технологій під час навчання математики. Основна увага приділяється розгляду функціональних можливостей математичних програмних засобів щодо розв’язання задач на побудову графіків рівнянь та функцій. Запропонований ряд задач з теми «Конкурсні задачі тригонометрії», як однієї з тем занять математичного гуртка для старшокласників. Умова кожної із цих задач полягає в побудові графіка функції чи то графіка рівняння, що містять окрім тригонометричних функцій, ще й модуль, цілу та дробову частину числа, обернені тригонометричні функції. Розв’язуються задачі за допомогою популярних математичних комп’ютерних програмних засобів таких як Advanced Grapher, Maple, УМК «Живая математика». Автор здійснює аналіз отриманих результатів побудов, вказує на помилки, неточності та недоліки, а також відзначає переваги використання комп’ютера.
The mathematical circle is a form of extracurricular activities in mathematics in high school. It is very important today that pupils can extend and deepen their knowledge, learn to solve math problems, enhance their mathematical training in the lessons of mathematical circle. Mathematics is becoming a meaningful and a required subject, because more and more professions require a high level of application of mathematics.
Sometimes teachers need to demonstrate accurate graphing of functions with a clear display of all steps of constructing. It should be to use existing software and possibilities of ICT. A lot of scientific works were devoted to use of these tools in the study of mathematical disciplines. There are cases when mathematical programs do not work correctly. This is due to the functions embedded in them. This article written about the advantages and disadvantages of using ICT in the teaching of mathematics, particularly during the lessons of mathematical circle.
One of the topics that would be useful to consider with the senior pupils is «Competitive trigonometry problems». There are considered the problems of graphing of functions which containing trigonometric functions, a module, an integer part and a fractional part, inverse trigonometric functions etc.
These competitive mathematical problems of trigonometry in which you must to construct the graphs of functions or equations can be used in the lessons of mathematical circle or extracurricular activities with the senior pupils. In this article, we analyzed the use of ICT in the learning of solving problems of this type. The analysis shows that mathematical computer programs do not always give the correct result, therefore they not only simplify and improve the learning process, and vice versa. Consequently, you must always do depth analysis of conditions and the possible results in solving problems with the using the ICT, otherwise you will not avoid mistakes and incorrect mathematical concepts in the pupils. But in most cases, mathematical software allow to reduce the time that would be spent on the complete problem solving, stimulate the development of spatial thinking of the pupils, form a strong interest in mathematics and computer science.
This article may be useful to teachers and students of faculty of Physics and Mathematics of the Pedagogical Universities.
Повний текст:
PDFПосилання
Вороний О. М. Вибрані задачі шкільної математики: навч. посібник / О. М. Вороний. – Кіровоград: [б.в.], 2004. – 231 с.
Городніченко В. Д. Конкурсні задачі тригонометрії// Математика в школах України. – № 1-2 (301-302), 2011. – С. 34-37.
Гурток з математики для 10-11 класів. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://metodportal.net/node/26602
Advanced Grapher – Graphing Software. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.alentum.com/agrapher/
Maplesoft. The Essential Tool fos Mathematics. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.maplesoft.com/products/maple/index1a.aspx
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.