ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Ольга Орестівна Біляковська

Анотація


Стаття присвячена проблемі професійної підготовки вчителів природничо-математичних дисциплін. Удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів є однією з головних ланок реформи вищої освіти в Україні. Акцентовано, що природничо-математичні науки відіграють особливу роль у житті суспільства, оскільки саме вони слугують розвитку науково-технічного і технологічного прогресу, визначають престиж країни на світовій арені. У цьому контексті важливою є якість професійної підготовки майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін до подальшої професійної діяльності, яка спирається на використання різноманітних педагогічних форм, методів і засобів. Виокремлено складові (змістова, технологічна, особистісна) у системі професійної підготовки майбутніх учителів. Визначено, що педагогічна практика є важливим компонентом професійної підготовки і слугує підвищенню її рівня й якості, а також розглянуто концепцію «навчання через практику».

The article deals with the problem of professional training of teachers of natural and mathematical sciences. The improvement of professional training of future teachers is one of the main units of the higher education reform in Ukraine. Modern social challenges and new educational tasks need a revision of a traditional approach to content and methods of natural and mathematical sciences teacher training. Natural and mathematical sciences play a special role in a life of a society since they contribute to the development of technical, scientific and technological progress, and add to country’s international prestige. In this context, the quality of professional training of future teachers of natural and mathematical sciences for their future career based on various pedagogical forms, methods and tools is very important. The main task of future teachers’ professional training is to master profound theoretical knowledge and practical skills in professional courses, courses of psychological and educational cycle; practical skills for working in comprehensive schools, and forming personal qualities necessary for efficient pedagogical activity. On this basis, it is appropriate to outline three main components in the professional training system: content component (gaining special natural and mathematical sciences knowledge); technological component (gaining methods and techniques of teaching professional courses); personal component (personal qualities necessary for future teachers). Pedagogical practice is a key component of future teachers’ professional training and serves to increase its level and quality. The concept of «learning through practice» which concentrates on the relationship between theory and practice is analyzed; as well as the skills (projecting; adaptive; organizational; motivational; communicational; of control and self-control; cognitive; additional) the development of which should be a focus of a process of future teachers’ professional training are defined. The main task of improving the professional training is to teach a future teacher of natural and mathematical sciences to think innovatively, i.e. to think alternatively taking into account the complexity and integrity of human nature.


Повний текст:

PDF

Посилання


Біла книга національної освіти України: [проект] / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремінь. – К., 2009. – 376 с.

Ганаба С. О. Філософія дидактики: контексти, стратегії, практики: монографія / С. О. Ганаба. – Суми, Університетська книга, 2014. – 334 с.

Ковальчук В. Ю. Професійна та світоглядно-методологічна підготовка сучасного майбутнього вчителя: модернізаційний аналіз / В. Ю. Ковальчук. – Київ. – Дрогобич: Коло, 2004. – 264 с.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. / В. Г. Кремень. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.

Пассов Е. И. Мастерство и личность учителя: на примере преподавания иностранного языка / Е. И. Пассов [и др.]. – М.: Флинта: Наука, 2001. – 240 с.

Пуховська Л. П. Сучасні дослідження в галузі педагогічної освіти у країнах Західної Європи / Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія / Л. П. Пуховська; за ред. І. А. Зязюна. – К.: Видавництво «Віпол», 2000. – С. 565-589.

Рябуха А. Ю. Підготовка майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін до застосування мультимедійних технологій: дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / А. Ю. Рябуха. – Полтава, 2016. – 282 с.

Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження: наук. видання / С. О. Сисоєва, І. В. Соколова / АПН України. Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих, МОН. Маріупольський держ. гуманітарний ун-т. – Київ – Маріуполь, 2010. – 299 с.

Kwiatkowska, H. Edukacja nauczycieli. Konteksty – Kategorie – Praktyki / Н. Kwiatkowska. – Warszawa: IBE, 1997. – 236 s.

Fish, D. Odmienne podejście do kształcenia nauczycieli / D. Fish, H. Brockman // Forum Oświatowe. – № 7. – 1988. – S. 27-35.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.