МЕТОД ПРОЕКТІВ ПРИ НАВЧАННІ ФУНКЦІОНАЛЬНОМУ АНАЛІЗУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ
Анотація
Розглянуто застосування деяких методів, форм і засобів навчання функціонального аналізу при використанні проектної методичної системи. Запропоновано методичні рекомендації по організації етапів роботи над проектом, з’ясовано вплив методичної системи на формування професійно важливих якостей майбутніх учителів математики. Показано, що методика навчання функціонального аналізу, яка базується на застосуванні методу проектів дозволяє, розробити педагогічну технологію, що забезпечує зростання пізнавальних потреб студентів і підвищення ефективності процесу навчання. Розглянуто семестровий навчальний проект, що складається з міні-, локальних проектів, спрямований на виявлення властивостей оберненого функціоналу з питань, не відображених у літературі, на визначення зв’язків між вихідним і оберненим функціоналом. При виконанню проекту студентам необхідно сформулювати отримані результати у вигляді теорем, тверджень, а також визначити, чи будуть інваріантні всі властивості для вихідного і оберненого функціоналу.
The application of some methods, forms and means of teaching functional analysis using design methodology system. Methodical recommendations of the stages of the project, clarified the impact of methodical system for the formation of professionally important qualities of the future teachers of mathematics. It is shown that the method of functional analysis studies based on the method allows projects to develop educational technologies for cognitive growth of students’ needs and improvements in education. Considered semester training project, consisting of minimum, local projects aimed at identifying the functional properties of the inverse of the issues not addressed in the literature to determine the relationships between the output and inverse functional. With the implementation of the project the students must formulate the results in the form of theorems allegations and determine whether all invariant properties for the output and inverse functional. Mini-projects are selected on a "pointing to open", ie initially they act as a specification and refinement Particle fact (is the quality of learning), and as the search for and study of extended problems covering several issues of functional analysis (formed elements of research work). Objective data miniproektiv is to create a situation in which there generate ideas, thoughts student obtained the reasons for further investigation. Plan, which arose in one of miniproektiv implemented in another, thus establishing their relationship. Implementation of the proposed project in teaching functional analysis shows that educational projects as an independent work of students focused particularly on creating and receiving latitude, coverage of material rigor, completeness proof of certain facts, provides mastering core content. This approach to the content of the studied enhances the knowledge of functional analysis compared to learning in traditional learning. Reflection encourages students to further expand and enrich their knowledge. There is the possibility of transferring the results obtained in case of implicit functional, ie expanding the project. There is a birth plan a new project: what information is available about the implicit functionals. So semester project grows naturally in the course, that is carried out throughout the course of functional analysis.
Повний текст:
PDFПосилання
Гузеев В.В. и др. Консультации: метод проектов / В.В. Гузеев, Н.В. Новожилова, А.В. Рафаева, Г.Г Скоробогатова // Педагогические технологии. – 2007. – № 7. – С. 105-114.
Полат Е.С. Метод проектов. – Режим доступу: www.ioso.ru/distant/projtct/met%20project/metod%20pro.htm.
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учеб. пос. / Г.К. Селовко. – М.: Народное образование, 1998. – 256 с. – С. 34–38.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.