МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ НАДАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ З ФІЗИКИ КУРСАНТАМ МОРСЬКИХ ВНЗ З УРАХУВАННЯМ СПЕЦИФІКИ КОГНІТИВНОГО СПРИЙНЯТТЯ І ВПЛИВУ ІНФОРМАЦІЙНО- КОМУНІКАТИВНИХ ЧИННИКІВ
Анотація
У статті розглянута методика донесення навчальної інформації, яка використовується автором при викладанні фізики в морському вищому навчальному закладі з урахуванням специфічних змін в механізмах когнітивних процесів сучасної людини, які відбуваються під впливом сучасних інформаційно-комунікативних технологій.
As the title implies the article describes the method of presenting educational information that is used by the author in the process of teaching physics in the maritime higher education, taking into account the specific changes in the mechanisms of cognitive processes of modern man, which occur under the influence of modern information and communication technologies. It is proposed the methods of using reference synopsis as way of increasing productivity of student’s working with unknown material. Also in this article provides a brief description of current psychological research, which analyze problems of change of mechanisms of human cognitive processes as a result of the influence of modern information technologies. In addition it is an overview of the different training methods of modern Ukrainian teachers.
Повний текст:
PDFПосилання
Влияние информационно-коммуникативных технологий на особенности когнитивных процессов / И.В. Лысак, Д.П. Белов // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2013. – № 5. – С. 256-264. – Режим доступу: http://irinalysak.ru/index.php/stati/kognitivnye-protsessy
Дидактика: [навч. пос.] / І.В. Малафіїк. – К.: Кондор. – Режим доступу: http://www.infolibrary.com.ua/books-book-109.html
Интенсивность цифрового опыта и возрастные особенности когнитивных процессов / Г.В. Шукова // Междисциплинарный электронный научный психологический журнал «Психологические исследования» – Режим доступу: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n27/784-shukova27.html
«Клиповое мышление» – феномен современности / Т.В. Семеновских // Оптимальные коммуникации (ОК): Эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связности РГГУ – Режим доступа: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/.
Когнитивные и аффективные процессы / Н.И. Козлов. – Режим доступу: http://www.psychologos.ru/articles/view/kognitivnye_i_affektivnye_processy
Метафизика пата: Косноязычие усталого человека / Ф.И. Гиренок. – М.: Лабиринт, 1995. – С. 123. – Режим доступу: http://www.hrono.ru/libris/lib_g/girenok_pat.html
Nelson T.N. A file structure for the complex, the changing, and the indeterminate // Proceedings of the 20th National Conference: Cleveland, Ohio, August 24-26, 1965. – New York: ACM, 1965. – P. 84– 00. – Режим доступу: http://csis.pace.edu/~marchese/CS835/Lec3/nelson.pdf
Prensky M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 2001a, 9(5). Lincoln: NCB University Press. – Режим доступу: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
Словник філософських термінів – Режим доступу: http://philosophysss.blogspot.com/p/blog-page.html
Шарко В.Д. Учись учитися (фізика 7 клас) / В.Д. Шарко, Н.С. Шолохова. – Херсон, 2004. – 100 с.
Ушинский К.Д. Полное собрание сочинений / Ушинский К.Д. – М., 1982. – Т. 2. – С. 231.
Фізика. 8 клас / Ф.Я. Божинова, І.Ю. Ненашев, М.М. Кірюхін. – Харків: Ранок, 2008. – 255 с.
Физика в схемах и таблицах. 7-11 классы: [справочн. пос.] / В.А. Орлов. – М.: Дрофа, 2006. – 64 с.
Шаталов В.Ф. Куда и как исчезли тройки / Шаталов В.Ф. – М.: Педагогика, 1980. – 121 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.