ФІЗИЧНІ МОДЕЛІ ТА ЇХ ФОРМУВАННЯ В СИСТЕМІ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
Стаття присвячена аналізу стану дослідження проблеми формування в учнів базових знань на основі фізичних моделей. Розглядаються основні визначення моделі, їх класифікація за якісними первинними характеристиками, види моделювання, навчальні фізичні моделі, комп’ютерне моделювання.
Підкреслена важлива роль фізичних моделей у формування базових знань та підвищені якості фізичної освіти молоді. Запропоновано поетапне формування в учнів різних типів моделей фізичних процесів і явищ. Розглянуто особливості моделювання процесу розв’язування творчих фізичних задач. Звертається увага на важливу роль фізичних моделей у процесі формування практико-орієнтованих знань учнів профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів.
The article is devoted to the analysis of the state of research of the problem of formation of basic knowledge on the basis of physical models in students. The problem of definition of the concept of the model is given considerable attention in many scientific-methodical and psychological-pedagogical researches. At present, science is basically aware of the role models in scientific knowledge and transforming human activity. The models have taken a solid and equal place in the systems of scientific knowledge, moreover - in general, in people’s lives. They can no longer be considered as auxiliary material. A similar situation has developed in the education system. Many studies have been conducted in various fields of knowledge on the use of patterns of phenomena and processes in practice. But the development of models and modeling occurs unevenly, the poorly developed technique of constructing and using models in the processes of teaching physics. Different definitions of models are given. Classification of models for their qualitative primary characteristics is possible for several reasons: a) by the nature of objects or systems under study - artificial, natural, mixed; b) for the branch of knowledge - technical, physical, mathematical, sociological, etc.; c) for the purposes - fundamental and applied (educational, etc.). Models are divided into two large, large classes, depending on the means by which the modeling is carried out: material (real); thought-out (ideal) models. Material models, and, consequently, material modeling are divided into physical, physical and mathematical. Natural simulation is a kind of material modeling, when the model is an object created by nature or man, and is used to meet the corresponding human needs. If the model and the original have the same physical nature and differ only in their parameters in quantitative terms, then such a simulation is called physical. It is accepted to distinguish between types of modeling, namely, the substantive, analog, sign, imaginative, visual, model experiment. The subject is modeling, in which the model reproduces the geometric, physical, dynamic or functional characteristics of the object. Analog modeling is a simulation in which the model and the original are described by a single mathematical relationship. In symbolic modeling, the main role models are schemes, drawings and formulas. The model experiment is a special type of simulation, in which the experiment (experiment) uses not the object itself, but its model, which indicates the absence of a clear boundary between the methods of empirical and theoretical knowledge. The problem of determining the physical models involved many scientists, but unambiguous definition of their role has not been achieved. Physical models play one of the main factors contributing to the integral perception and mastering of the course material, play an important role in shaping basic knowledge and improving the quality of education in physics
Повний текст:
PDFПосилання
Національна доктрина розвитку освіти України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
Бунге М. Философия физики / М. Бунге; пер. с англ. Ю.Б. Молчанова. – М.: Прогресс, 1975. – 342 с.
Штофф В.А. Проблемы методологии научного познания: монография / В.А. Штофф. – М.: Высшая школа, 1978. – 269 с.
Кондаков Н.И. Логический словарь-справочник / Н.И. Кондаков. – М.: Наука, 1976. – С. 361.
Новиков А.М. Методология образования / А.М. Новиков. – М.: Эгвест, 2002. – 320 с.
Степин В.С. Теоретическое знание / В.С. Степин. – М.: Прогресс-Традиция, 2000. – 744 с.
Сауров Ю.А. Принцип цикличности в методике обучения физике: Историко-методологический анализ: монография / Ю.А. Сауров. – Киров: Изд-во КИПК и ПРО, 2008. – 224 с.
Фоменко В.В. Фундаментальні навчальні фізичні моделі як засіб забезпечення гносеологічної єдності фізичної освіти / В.В. Фоменко // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного
університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – 2013. – №. 19. – С. 191 – 193.
ПопковичВ.В. Модели в курсе физики средней школы: Дис…канд. пед. наук.: 13.00.02. – К., 1971. – 328 с.
Каменецкий С.Е. Модели и аналогии в курсе физики средней школы: пос. для учителей / С.Е. Каменецкий, Н.А. Солодухин. – М.: Просвещение, 1982. – 96 с.
Сліпухіна І.А. Використання моделей – аналогій як засіб формування наукового методу пізнання // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія
педагогічна. – 2012. – №. 18. – С. 28 – 31.
Подопригора Н.В. Використання електронних засобів для моделювання фізичних дослідів / Н.В. Подопригора // Фізика та астрономія в школі. – 2002. – № 4. – С. 38 – 39.
Вовк Л.І. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів на основі методу аналогії у навчанні фізики (на нефізичних факультетах): монографія. / Л.І. Вовк. – Полтава: Полтавський університет споживчої кооперації України, 2008. – 109 с.
Разумовский В.Г. Стратегическое проектирование развития физического образования: монография / В.Г. Разумовский, В.А. Орлов, В.В. Майер, Ю.А. Сауров. – Киров: ИРО Кировской области, 2012. – 179 с.
Калапуша Л. Моделі в науці та навчальному процесі з фізики. / Л. Калапуша // Фізика та астрономія в школі. – 2007. – №1. Ч. 1. – С. 10 – 13.
Галатюк Ю. Особливості моделювання процесу розв’язування творчої фізичної задачі / Ю. Галатюк // Фізика та астрономія в школі. – 2011. – № 4. – С. 13 – 17.
Подопригора Н.В. Функції моделювання щодо навчання математичних методів фізики майбутніх учителів фізики / Н.В. Подопригора // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2014. – № 47. – С.226 – 233.
Заковряшина О.В. Школьный физический эксперимент как средство развития критического мышления / О.В. Заковряшина // Физика в школе. – 2013. – № 4. – С. 34 – 38.
Ларченкова Л.А. Движение автомобиля в школьных физических задачах / Л.А. Ларченкова // Физика в школе. – 2010. – № 5. – С. 19 – 31.
Лях В.П. Моделирование и создание графических образов / В.П. Лях // Физика в школе. – 2011. – № 2. – С. 31 – 33.
Єчкало Ю.В. Комп’ютерне моделювання фундаментальних фізичних експериментів / Ю.В. Єчкало // Вісник Чернігівського держ. пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. –
– № 89. – С. 255 – 259.
Заболотний В.Ф. Послідовність формування у студентів поняття про ЕРС з використанням механічних та комп’ютерно-анімаційних моделей / В.Ф. Заболотний // Зб. наук. пр. Кам’янець- Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – 2005. – № 11. – С. 203 – 205.
Садовий М.І. Дотримання принципу історизму при вивченні моделей будову атома в старшій школі / М.І. Садовий // Зб. наук. пр. Уманського державного педагогічного університету імені Павла
Тичини / [гол. ред.: М.Т. Мартинюк]. – Умань: ПП Жовтий О.О., 2013. – Ч. 1. – С. 254 – 263.
Хомутенко М.В. Комп’ютерне моделювання процесів в атомному ядрі / М.В. Хомутенко, М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – Т. 45, № 1. – C. 78 – 92. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1191#.VPM03Cz4TGh
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.