Мета вивчення курсу полягає у набутті студентом компетенцій, знань, умінь і навичок для здійснення професійної діяльності за спеціальністю з урахуванням ризику виникнення техногенних аварій й природних небезпек, які можуть спричинити надзвичайні ситуації та привести до несприятливих наслідків на об’єктах господарювання, а також формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку.

Завдання:

-         вивчення основних характеристик навколишнього та виробничого середовища, виявлення загальних закономірностей виникнення  небезпек, їх властивостей, наслідків їх впливу на організм людини, основ захисту здоров’я та життя, довкілля від небезпек;

-         опанування знаннями, вміннями та навичками вирішувати професійні завдання з обов’язковим урахуванням галузевих вимог щодо забезпечення безпеки персоналу та захисту населення в небезпечних та надзвичайних ситуаціях і формування  мотивації щодо посилення особистої відповідальності за забезпечення гарантованого рівня безпеки функціонування об’єктів галузі, матеріальних та культурних цінностей в межах науково-обґрунтованих критеріїв прийнятного ризику.;

-         сформувати уміння приймати управлінські рішення, застосовувати захисні засоби та заходи в умовах надзвичайних ситуацій та для підтримки норм безпеки життєдіяльності, створення і підтримки безпечних умов життя і діяльності людини як у звичайних умовах побуту та виробництва, а також в умовах стихійних лих та техногенних катастроф.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:

-                   динамічну рівновагу в природному середовищі та її порушення;

-                   умови безпечного функціонування природних та техногенних систем;

-                   принципи сучасної методології кількісної оцінки природних та техногенних небезпек, їх аналіз та керування ризиками;

-                   чинники негативного впливу на довкілля та людину;

-                   характеристики, класифікації  і нормування шкідливих  та небезпечних факторів;

-                   захисні механізми природного середовища та чинники його стійкого функціонування;

-                   вплив психофізіологічних особливостей людини на формування її безпеки;

-                   основні принципи індивідуальної та колективної безпеки;

-                   основні законодавчі акти з охорони праці.

вміти:

-         аналізувати та оцінювати небезпечні ситуації;

-         визначати стратегію і принципи безпеки в умовах, де виникають джерела небезпеки, небезпечні і шкідливі фактори;

-         запобігати надзвичайним  ситуаціям і організовувати усунення їх негативних наслідків;

-         ідентифікувати тип ситуації та оцінювати рівень небезпеки;

-         вміти надати першу до лікарську допомогу в умовах екстремальної ситуації.

Дисципліна спрямована на формування спеціалізованої за профілем життє- та здоров’я-зберігаючої компетентності.

Програма дисципліни містить такі розділи:. Ризики, небезпеки та надзвичайні ситуації в соціальних та екологічних системах. Основи охорони праці. Забезпечення фахової дієздатності (професійної діяльності).