Мета викладання дисципліни – формування у студентів системи знань про закономірності виникнення, розвитку та існування психічних явищ; розуміння ними складного психічного життя людини; засвоєння базових знань з психології праці та оволодіння необхідними дослідницькими навичками, які у майбутньому дозволять фахівцям вирішувати завдання практичного спрямування у сфері професійної діяльності.
Завдання курсу:
– формувати у студентів уявлення про природу суб'єктивної реальності людини, про структуру особистості, умови функціонування і розвитку психічних процесів;
– сприяти набуванню знань у майбутніх фахівців про умови і механізми розвитку людини на різних етапах онтогенезу, про особливості створення спеціальних умов для розвитку її інтелектуальних і особистісних можливостей;
– формувати знання про фундаментальні психологічні структури, про становлення особистості в навчальній і трудовій діяльності, у соціальних інститутах;
– ознайомити студентів з актуальними проблемами психології праці;
– формувати уявлення про предметну область галузі, що сприятиме вирішенню на теоретичному рівні проблем розвитку суб’єкта праці, психологічних особливостей професійного середовища та професійної діяльності;
– формувати у майбутнього фахівця уміння і навички проводити психологічні дослідження з метою їх подальшого застосування при вирішенні практичних професійних завдань.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні
знати:
– предмет, завдання, методи психологічної науки, теоретичні основи професійної діяльності;;
– класифікації психічних явищ, закономірності перебігу пізнавальних, емоційних, вольових психічних процесів;
– психологічні особливості спілкування, міжособистісних взаємин у професійній діяльності;
– закономірності психічного розвитку людини;
– психологічні закономірності навчання, виховання зростаючої особистості – потенційного суб’єкта професійної діяльності;
– психологічну структуру професійної діяльності та психологічні механізми її формування;
– методи психології праці та особливості їх застосування;
– особливості динаміки професійно-важливих якостей особистості;
– особливості ціннісно-мотиваційної сфери суб’єктів трудової діяльності;
– психологічні особливості оптимізації психічних функцій у процесі праці;
– психологічні основи виробничого навчання, особливості формування трудових умінь і навичок.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні
вміти:
– пояснювати різноманітні явища у психічній реальності людини;
– аналізувати соціальну ситуацію та особливості психічного розвитку людини у різні періоди її життя, у тому числі професійного;
– застосовувати психологічні методи для вивчення психологічних особливостей суб’єкта праці;
– діагностувати рівень та особливості динаміки працездатності працівника; застосовувати методи для вивчення особливостей розвитку психічних функцій працівника;
– відстежувати причини виникнення виробничих конфліктів, упроваджувати заходи, спрямовані на їх попередження, застосовувати методи вирішення конфліктів у разі їх виникнення;
– виявляти причинно-наслідкові зв’язки у підвищені чи зниженні продуктивності праці, позитивно впливати на мотивацію діяльності працівника;
– запобігати виникненню стану професійного виснаження працівника.
Дисципліна спрямована на формування психологічної компетентності майбутніх фахівців.
Програма дисципліни містить такі розділи: Загальна психологія. Вікова та педагогічна психологія. Психологія праці.